Uudistunut aikuisten liikuntasuositus huomioi nyt myös hyötyliikunnan ja lepäämisen merkityksen — Seitsemän kertaa viikossa treenaavat kouvolalaislähtöiset naiset pitävät uudistusta tärkeänä

Uudistuksessa luovuttiin liikkumisen vähimmäismäärästä, jonka mukaan liikuntahetken pitäisi kestää vähintään kymmenen minuutin ajan. Kouvolassa uudistus otettiin vastaan myönteisesti.

Katja Juurikko



Tiia Saarela ja Maiju Peussa pyrkivät nukkumaan joka päivä kahdeksan tuntia.
Jos unet jäävät vähemmälle ei jaksa liikkuakaan, Saarela sanoo.
Tiia Saarela ja Maiju Peussa pyrkivät nukkumaan joka päivä kahdeksan tuntia. Jos unet jäävät vähemmälle ei jaksa liikkuakaan, Saarela sanoo.

Valtakunnallinen aikuisten liikuntasuositus on uudistunut. Liikuntasuosituksessa huomioidaan nyt kaikenlainen kevyt liikuskelu.

Tämän lisäksi uudessa suosituksessa korostetaan palauttavan unen ja istumisen tauottamisen merkitystä.

Liikkumissuosituksessa olisi myös parannettavaa

Kouvolalaislähtöisten Maiju Peussan, 21, ja Tiia Saarelan, 19, mukaan uusi suositus on hyvä.

— Uudistus on tärkeä. Liikuntahan koostuu kaikesta. Jos ei syö ja nuku hyvin, niin ei sitä jaksa liikkuakaan, Saarela sanoo.

Sekä Peussa että Saarela pelaavat pesäpalloa Kuusankosken Puhdissa, joten liikuntaa kertyy reilusti yli suosituksen.

— Meillä on noin seitsemän treeniä viikossa. Ne kestävät yleensä tunnista kahteen tuntiin, Saarela kertoo.

Harjoituksiin sisältyy lajiharjoituksia, kuntosali- ja juoksutreenejä sekä omatoimista liikuntaa. Myös hyötyliikuntaa kertyy molemmille, sillä koulumatkat taittuvat pyörällä.

Naisten mielestä viikkokohtainen liikkumissuositus olisi kuitenkin mielekkäämpää jakaa osiin jokaiselle päivälle.

— En tiedä, onko siitä hyötyä, jos liikkuu vain yhtenä päivänä viikossa. Säännöllisyys on liikunnassa se tärkein.

Kevyt liikuskelu on hyödyllistä erityisesti vähän liikkuville

Uusi liikuntasuositus korvaa kymmenen vuoden ajan käytössä olleen liikuntapiirakan. UKK-instituutin tekemä suositus on suunnattu 18–64-vuotiaille.

Siinä kevyellä liikunnalla tarkoitetaan arjen hyötyliikuntaa, kuten kauppareissuja, pihatöitä ja portaiden käyttöä. Kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Uudessa liikuntasuosituksessa on mukana kevyt liikuskelu. Sillä tarkoitetaan arjen hyötyliikuntaa, kuten kauppareissuja, pihatöitä ja portaiden käyttöä. Kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Tämän lisäksi uudessa suosituksessa korostetaan palauttavan unen ja istumisen tauottamisen merkitystä.

Katja Juurikko



Liisa Ahola uskoo, että kynnys liikkua on matalampi, kun siitä ei tehdä
pakonomaista. Ahola liikkuu mielellään lastenlastensa Santtu ja Kiia Aholan kanssa.
Liisa Ahola uskoo, että kynnys liikkua on matalampi, kun siitä ei tehdä pakonomaista. Ahola liikkuu mielellään lastenlastensa Santtu ja Kiia Aholan kanssa.

Osa vanhasta suosituksesta säilytettiin

Vanhasta suosituksesta ennallaan pysyvät reippaampaa liikuntaa koskevat suositukset. Sykettä kohottavaa liikuntaa suositellaan tehtäväksi 2 tuntia ja 30 minuuttia viikossa. Tehokkaampaa liikuntaa riittää tunti ja 15 minuuttia viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi tehdä vähintään kaksi kertaa viikossa.

Suosituksessa luovuttiin liikkumisen vähimmäismäärästä, jonka mukaan liikuntahetken pitäisi kestää vähintään kymmenen minuutin ajan. Nyt muutama minuutti riittää.

Uusi suositus perustuu tieteelliseen näyttöön ja yhdysvaltaiseen suositukseen, joka päivitettiin vuonna 2018. Muut eri-ikäisten suositukset ja erityissuositukset uudistetaan talven aikana.

"Jos tekee edes suosituksen verran, niin se on minun mielestäni aika hyvä."

Lahtelainen Liisa Ahola, 65, on lähtenyt lastenlastensa, Santun, 11, ja Kiian, 9, kanssa pelaamaan frisbeegolfia Urheilupuistoon.

Hänelle liikkumisesta on tullut elämäntapa. Kerran viikossa Ahola käy pilatestunnilla, kuntosalilla ja fascia method -kehonhuollossa. Näiden lisäksi hän käy 3–4 kertaa viikossa sauvakävelyllä. Talvella mukaan tulee hiihto.

— Olen eläkkeellä, joten minulla on paljon aikaa. Lasten kanssa käydään pelaamassa myös jalkapalloa ja pihasählyä.

Liikuntaa kertyy myös kaikista matkoista, jotka Ahola kulkee pääsääntöisesti pyörällä ja talvisin kävellen.

Ahola pitää uudistusta hyvänä. Taukojumpat työpäivän aikana ovat hänen mukaansa tärkeitä erityisesti nykyaikana, kun ihmiset tekevät paljon toimistotyötä.

Hän kokee liikuntasuosituksen riittävänä etenkin työssäkäyvillä ihmisillä.

— Jos tekee edes suosituksen verran, niin se on minun mielestäni aika hyvä.

Katja Juurikko



Kai Vettenranta liikkuu paljon, mutta epäilee, onko liikunta tarpeeksi
rankkaa täyttääkseen suosituksen.
Kai Vettenranta liikkuu paljon, mutta epäilee, onko liikunta tarpeeksi rankkaa täyttääkseen suosituksen.

Kaikille liikuntasuositus ei riitä

Viidesti viikossa liikkuva Kai Vettenranta, 57, näkee uudistuksen myös myönteisenä asiana.

— Vaikkei niitä tule aina itse noudatettua, uskon sen olevan hyvä lisä suositukseen.

Vettenranta käy useimmiten vesijuoksussa, kuntosalilla ja sauvakävelyllä. Myös hyötyliikuntaa kertyy esimerkiksi kauppamatkoista.

Hän näkee liikuntasuosituksen olevan sopiva erityisesti vähemmän liikkuville.

— Minulle se ei kuitenkaan riitä.

Luetuimmat

Kommentoidut