Inkeroisissa junalipun ostaminen etukäteen onnistuu vain netin tai puhelimen kautta – VR panostaa niihin myyntikanaviin, joita asiakkaat eniten käyttävät

VR ilmoitti tiistaina sulkevansa lipunmyynnin viideltä eri asemalta

Sauvo Jylhä

VR uusi lipunmyyntiautomaattejaan vuosi sitten. Kuvassa vanha malli. Arkistokuva.
VR uusi lipunmyyntiautomaattejaan vuosi sitten. Kuvassa vanha malli. Arkistokuva.

Jos Inkeroisista haluaa hypätä junaan kyytiin, voi lipun ostaminen aiheuttaa päänvaivaa.

Inkeroisten asemalla ei ole lippuautomaattia. Viime vuoden lopulla suljettiin Inkeroisten R-kioski, joten lippuja ei voi ostaa enää sieltäkään. Junissa lipunmyynti on ollut kesäkuun alusta asti toistaiseksi tauolla koronan takia.

– Muun muassa näin VR pyrkii estämään sen, että junat tulisivat liian täyteen, sanoo VR:n matkustajaliikenteen prosessipäällikkö Anna Loukamo.

Inkeroisten asemalla ei ole myyty lippuja moneen vuoteen.

Loukamon mukaan yli 80 prosenttia VR:n lipuista ostetaan itsepalvelukanavista ja määrä vain kasvaa. Jos ei ole älypuhelinta, tai muuten mahdollisuutta hankkia lippua itsepalvelukanavista, kuten verkkosivuilta, on muitakin keinoja hankkia lippu. Voi soittaa asiakaspalveluun, jolloin lippu tulee tavallisena tekstiviestinä asiakkaan puhelimeen.

Lisäksi lippu voidaan postittaa asiakkaalle, jos matkaan lähtöön on enemmän aikaa.

– Postittaminen ei kuitenkaan ole suositeltava vaihtoehto, koska lipun tulo postitse voi kestää viikonkin. Parhaiten lipun saa tilattua puhelimeen tai sähköpostiin asiakaspalvelustamme, kertoo Loukamo.

Samuli Ikäheimo

Harva matkustaja ostaa lippunsa palvelupisteestä. Kuva Lahden juna-asemalta. Arkistokuva.
Harva matkustaja ostaa lippunsa palvelupisteestä. Kuva Lahden juna-asemalta. Arkistokuva.

Loukamo sanoo, että tällä hetkellä VR ei ole suunnitelmia asentaa lipunmyyntiautomaattia Inkeroisten asemalle. VR uusi myyntiautomaatteja noin vuosi sitten ja uusia asennetaan harkinnan mukaan.

– Automaatti asennetaan aina yhteistyössä VR:n ja aseman omistajan kanssa, sanoo Loukamo.

Loukamon mukaan he saavat jonkin verran huolestunutta palautetta siitä, miten erityisryhmät saavat lippunsa ostettua.

– Nykyään monet asiakasryhmät, joita ei perinteisesti ajatella älypuhelinten käyttäjiksi, kuitenkin käyttävät niitä.

Loukamo sanoo, että VR panostaa niihin myyntikanaviin, joita asiakkaat eniten käyttävät.

– Myyntikanavien kokonaisuuden tarkastelua on tehty valtakunnallisesti. Esimerkiksi automaatteja on enemmän suurimmilla asemilla.

Viime vuoden joulukuussa VR lisäsi useita junavuoroja Kouvolan ja Kotkan välille. Loukamon mukaan vuorojen lisääminen johtui asiakasmäärien kasvamisesta, josta koronakevät oli poikkeus.

Suurin osa lipuista ostetaan itsepalvelukanavista

VR ilmoitti tiistaina, että lipunmyynti palvelupisteillä loppuu Jyväskylässä, Lahdessa, Oulussa, Tikkurilassa ja Turussa. Jatkossa kyseisiltä asemilta voi ostaa lipun lippuautomaatista tai R-kioskilta. Muutoksen syynä ovat itsepalvelukanavien käytön lisääntyminen ja palvelupisteiden myynnin väheneminen. Viime vuonna kaikista lipuista vain kuusi prosenttia myytiin palvelupisteiden kautta.

Luetuimmat