Ilmastoahdistus ajoi biokaasuauton rattiin — Kouvolalainen Ronja-Ilona Junkkari uskoo, että omilla valinnoilla voi vaikuttaa

Kouvolan Liikennepuistoon oli lihasvoimalla liikkuvien polkuautojen viereen pysäköity kaasuauto, jonka luona ihmiset saivat tietoa päästöttömämmästä autoilusta.

Moises Garibay

Kouvolalainen Ronja-Ilona Junkkari poti ilmastoahdistusta. Hän innostui biokaasuautoilusta yhtenä keinona vaikuttaa asioihin ja ideoi Biokaasuenkelit-kampanjan. Sen puitteissa hän kiertää kesän aikana eri puolilla Suomea Leevi-poikansa kanssa.
Kouvolalainen Ronja-Ilona Junkkari poti ilmastoahdistusta. Hän innostui biokaasuautoilusta yhtenä keinona vaikuttaa asioihin ja ideoi Biokaasuenkelit-kampanjan. Sen puitteissa hän kiertää kesän aikana eri puolilla Suomea Leevi-poikansa kanssa.

Ahdistus ilmastosta sai kouvolalaisen Ronja-Ilona Junkkarin vaihtamaan vanhan bensasyöpön autonsa kaasuautoon.

Junkkari pohti yhdessä seitsemänvuotiaan poikansa Leevi Järvenperän kanssa, kuinka omaa osaansa ilmastonmuutoksessa voisi hillitä. Ratkaisuksi valikoitui kaasulla kulkeva auto.

— Noin kymmenen vuotta sitten olin ystäväni biokaasukäyttöisen auton kyydissä ja ajattelin, että joskus minäkin haluan hankkia biokaasulla toimivan auton.

Junkkari on lähtöisin Kouvolasta ja kuvailee sosiaalisessa mediassa itseään kirjoittavaksi seikkailijaksi. Hän muutti noin viikko sitten takaisin synnyinkaupunkiinsa.

Kierrettyään Leevi-poikansa kanssa kesän Biokaasuenkeli-kampanjan parissa eri puolilla Suomea. Syksyllä hän matkustaa Espanjaan. Siellä hän on aiemmin järjestänyt roskien keräyskampanjan.

Junkkarin mukaan Biokaasuenkelit haluavat edistää biokaasuautoilua. Sen vuoksi hän kiertää poikansa kanssa Suomen kesätapahtumissa kampanjoimassa.

Moises Garibay

Ronja-Ilona Junkkarin 7-vuotias poika Leevi Järvenperä nautti lihasvoimalla liikkuvan polkuauton ajamisesta Kouvolan Liikennepuistossa.

Keskiviikkona he olivat Kouvolan Liikennepuistossa jakamassa tietoa päästöttömämmästä autoilusta.

Junkkari uskoo, että ilmastoon voi vaikuttaa ruohonjuuritasolla. Hänen mukaansa yksi nopeimmista tavoista vaikuttaa ympäristöön on tehdä yksityisautoilusta ympäristöystävällisempää.

Pienillä teoilla on vaikutusta

Nyt Junkkari näyttää esimerkkiä siitä, kuinka muutoksen voi aloittaa itsestä. Kaasuautoilun lisäksi hän kertoo huomioivansa ympäristöasiat arjessa muun muassa kierrättämällä ja pyrkimällä vähentämään lentomatkailua.

— Haluan kertoa, että jokainen voi tehdä jotain.

Perheen tekemisiä voi seurata Facebookissa Biokaasuenkelit-nimiseltä sivulta.

Junkkarin pojalla oli iso vaikutus perheen ajoneuvon vaihtoon. Leevin takia ilmastoasioita tulee osaltaan mietittyä.

— Leevin takiahan sitä miettii enemmän äitinä, mitä jättää jälkipolville ja haluaisi vaikuttaa siihen, millainen maailma on. Itse kierrokseen Leevin kautta muodostui punainen lanka, että kierrämme lasten tapahtumissa ja liikennepuistoissa.

Leevi on myös ollut inspiraation lähteenä ympäristöaiheisessa pelissä, jonka Junkkari on tehnyt ja jota tapahtumissa voi pelata.

Kaasua ei kaikkialta saa

Junkkarin mukaan kaasuautot ovat uutena suunnilleen saman hintaisia kun bensa-autot.

— Ostin ulkomailta tuodun käytetyn kaasuauton, jolla oli ajettu 55 000 kilometriä. Se maksoi noin 9 000 euroa. Polttoaine on bensasyöppöön autoon verrattuna lähes puolet halvempaa.

Kaasuautosta verotetaan käyttövoimaveroa dieselautojen tapaan, mutta vero on noin puolet pienempi kuin dieselautoissa. Energiayhtiö Gasumin mukaan keskikokoisen kaasuauton käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa.

Oman vaivansa aiheuttaa polttoaineen hankkiminen. Pääkaupunkiseudulla biokaasua on saatavilla helposti, mutta asemia ei vielä ole kattavasti koko Suomessa.

Kouvolasta löytyy Gasumin kaasutankkausasema, josta saa sekä biokaasua että maakaasua.