Repovesikylä hotelleineen ei näytä etenevän lähivuosina

Katja Juurikko

Repoveden kansallispuisto perustettiin vuonna 2003. Repovesi on Kouvolan ja Mäntyharjun kuntien alueilla.

Muutama vuosi sitten käyntiin polkaistu hanke Repovesikylästä on hautautunut pöytälaatikkoon.

Kehitysyhtiö Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu sanoo, että Repovesikylä-suunnitelman toteutuminen ei näytä tällä hetkellä todennäköiseltä.

— Emme ole aktiivisia sen suunnitelman kanssa. Alueen maanomistaja UPM voi toki liikahtaa halutessaan omaan tahtiinsa.

Kouvolan kaupunki teki muutamia vuosia sitten niin sanotun matkailun master planin. Suunnitelman yhtenä osana tehtiin toteutettavuusselvitys myös Repovesikylästä.

Kaupunki lähestyi tuolloin metsäyhtiö UPM:ää, joka on alueen merkittävin maanomistaja.

Kylän oli tarkoitus nousta hieman Kirjokivestä pohjoiseen Taipaleenlahdelle. Kansallispuiston portille Lapinsalmeen olisi ollut kylästä lyhyt matka.

Alueelle kaavailtiin muun muassa 120 huoneen hotellia, mökkejä ja tapahtumatoria.

UPM Metsän kaavoituspäällikkö Ahti Laakso kertoo, että alkuperäinen suunnitelma kaatui paikan osalta junaradan läheisyyteen, eli käytännössä meluun.

— Taipaleenlahden melusuojaukset olisivat vaatineet niin massiiviset rakenteet, että siitä vaihtoehdosta luovuttiin. Nyt on hahmoteltu uutta paikkaa Tihvetniemeen.

UPM ei siis ole luopunut Repovesikylästä, vaikka taloudelliset ajat eivät ole parhaat mahdolliset hankkeen etenemiselle.

— Kaavahanketta ei ole virallisesti käynnistetty, mutta olemme UPM:llä tehneet itse alustavia, useaan eri paikkaan eri vaihtoehtoja. Viimeisen vuoden ajan hanke on ollut odottamassa, Laakso päivittää tilanteen.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.