Kinnon tulevaisuus puntarissa: Markkinointi ja matkailu siirtymässä Kinnosta pois, jäljelle jää yritystoiminta

Johannes Wiehn

Kouvolan matkailutoimi on siirtymässä Kinnolta kaupungin omaan organisaatioon.
Kouvolan matkailutoimi on siirtymässä Kinnolta kaupungin omaan organisaatioon.

Kouvolan kehitysyhtiö Kinno on keskittymässä entistä tarkemmin yrityspalveluihin ja yritysalueisiin. Markkinointi- ja matkailuala on siirtymässä Kinnolta suoraan Kouvolan kaupungin alaisuuteen.

Kinnon tulevaisuutta pohtineen ohjausryhmän raportti on valmis. Kaupunginhallitus käsittelee raporttia kokouksessaan maanantaina. Kaupunginjohtaja Marita Toikan esitys on, että kaupunginhallitus hyväksyy Kinnon markkinointi- ja matkailutoimintojen siirtämisen Kinnosta suoraan kaupungin alaisuuteen.

Kaupungin organisaatioon on rakenteilla uusi Live & Visit -yksikkö, joka vastaa Kouvolan kaupunkiviestinnästä ja -markkinoinnista.

Muutoksen on määrä astua voimaan ensi vuoden alussa. Nykyiset työntekijät siirtyvät Kinnosta kaupungin organisaatioon vanhoina työntekijöinä.

Kaupungin viestinnässä on tällä hetkellä 8 työntekijää ja Kinnossa Visit & Live -yksikössä 10.

"Kinno-mielikuva on hajanainen"

Työryhmän raportin mukaan Kinnossa on tarve muutokselle muun muassa siksi, että kilpailu alueiden kesken kiristyy, Kinno-mielikuva on hajanainen ja sen suhteen on jäsentymättömiä odotuksia, ja että roolit eri organisaatioissa menevät nykyisin päällekkäin. Muutoksen jälkeen työnjaon on määrä olla selkeämpi ja johtamisen helpompaa.

Uuden yksikön tavoitteiksi ohjausryhmä esittää muun muassa Kouvolan tunnettuuden kasvattamista ja mielikuvien parantamista, avointa ja luotettavaa viestintää kaupunkilaisille ja matkailuelinkeinon kehittämistä.

Kinnon hoidettavaksi jäisivät tehtävistä yritysten neuvonta-, kehittämis- ja sijoittumispalvelut, logistiikka ja Railgate Finland -yritysalue, kiertotaloushankkeet ja Hyötyvirta-yritysalue sekä Kouvolan kaupungin omistamien yritystilojen hallinnointi.

Vajaan 900 000 euron osuus

Kouvola leikkasi tänä vuonna Kinnon rahoitusta osana kaupungin säästökuuria. Rahoitus pieneni tälle vuodelle 500 000 eurolla ja on nyt 2 985 000 euroa. Kinnossa on tällä hetkellä 41 työntekijää, joista 29 vakituisessa työsuhteessa.

Tänä vuonna Live & Visit Kouvola -osaston ja tapahtumatukien osuus Kinnon budjetista on ollut reilut 673 000 euroa.

Kinnon organisaatioselvityksen ohjausryhmään kuuluivat kaupunginjohtaja Marita Toikka, apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu sekä luottamushenkilöistä Jukka Nyberg (sd., puheenjohtaja), Miia Witting (kok.) ja Topi Seppälä (kesk.).

Uuden Live & Visit -yksikön tärkeimmät tehtävät

1) Sisäinen ja ulkoinen viestintä.

2) Matkailu: matkailuneuvonta, -markkinointi ja matkailutoimialan kehittäminen.

3) Tapahtumat: kokous- ja tapahtumapalvelu, tapahtumatuet ja kumppanuudet, strategisten tapahtumien järjestäminen.

4) Markkinointi: mm. Kouvola-brändi ja markkinoinnin kehittäminen, asumisen markkinointi, osaajien houkuttelu.

Lähde: Kouvolan kaupunki

Juttua muokattu 21.9. kello 8.43: Kinnon viestinnän 2 työntekijää eivät ole siirtymässä Kinnosta kaupungin alaisuuteen.