Korialaisen perheyhtiön Kaslinkin uuden toimitusjohtajan sukunimi ei ole enää kolmen viikon päästä Kukkonen — Jatkossa Kukkosen veljekset keskittyvät kansainvälisiin kuvioihin

Kaslinkin johtoon nouseva Jyrki Karlsson linjaa, että tavoitteena on nostaa yhtiö Suomen johtavaksi elintarvikkeiden vientiyritykseksi.

Katja Juurikko

Uusi toimitusjohtaja Jyrki Karlsson (vasemmalla) ja väistyvä toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen haluavat luotsata Kaslinkin Suomen johtavaksi elintarvikkeiden vientiyritykseksi.
Uusi toimitusjohtaja Jyrki Karlsson (vasemmalla) ja väistyvä toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen haluavat luotsata Kaslinkin Suomen johtavaksi elintarvikkeiden vientiyritykseksi.

Korialaisen elintarvikeyhtiön Kaslinkin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimetty Jyrki Karlsson. Hän ottaa tehtävän vastaan kolmen viikon kuluttua eli marraskuun alussa.

Karlsson aloitti Kaslinkin hallituksessa kesällä 2017. Tämän vuoden huhtikuusta alkaen hän on toiminut yrityksen operatiivisena johtajana.

Tilaisuus on liian ainutlaatuinen, jotta voisimme antaa sen mennä ohi. — Tuomas Kukkonen

Uudella toimitusjohtajalla on pitkä kokemus elintarvikealasta. Hän on aiemmin johtanut HKScanin Suomen liiketoimintoja. Hän on työskennellyt aiemmin myös Unileverillä ja Keskolla.

Kaslinkilla kovat tavoitteet

Karlsson sanoo, että tavoitteena on nostaa Kaslink Suomen johtavaksi elintarvikkeiden vientiyritykseksi.

— On mahtavaa olla mukana rakentamassa aidosti kansainvälistä suomalaisen elintarvikealan menestystarinaa. Kaurapohjaiset tuotteet ja pohjoismaalaiset elintarvikkeet kiinnostavat maailmalla valtavasti: tuoteturvallisuuden taso ja raaka-aineiden laatu ovat meillä omaa luokkaansa, hän toteaa tiedotteessa.

Kaslinkin toimitusjohtajina ovat tähän mennessä toimineet vain omistajasuku Kukkosen isä ja poika.

Yrityksen perustaja Raino Kukkonen oli toimitusjohtajana vuoden 2014 loppuun saakka. Vuoden 2015 alusta alkaen puikkoihin tuli Tuomas Kukkonen.

Veljekset kansainvälistävät kauratuotteita

Toimitusjohtajavaihdokseen ei liity yhtiön mukaan sen kummempaa dramatiikkaa. Kaslinkin kolme omistajaveljestä, Tuomas, Matti ja Juha-Petteri Kukkonen keskittyvät jatkossa liiketoiminnan ja kaurapohjaisten tuotteiden kansainvälistämiseen.

Toimitusjohtajan tehtävästä luopuvan Tuomas Kukkosen vastuulla ovat innovaatiot ja kansainväliset kumppanuudet. Matti Kukkonen vastaa yrityksen myynnistä kansainvälisesti. Juha-Petteri Kukkosen vastuulla ovat brändit, markkinointi ja viestintä.

Päätöstä valmisteltiin puolisen vuotta

Tuomas Kukkonen kertoo, että ennen päätöstä asiaa on hauduteltu puolisen vuotta.

— Kun Kaslinkin hallitukseen tuli perheen ulkopuolisia, lähdimme miettimään, mitä yhtiössä ja yhtiöllä halutaan tehdä. Kun kotimaassa isot kehitysaskeleet on jo otettu, keskitymme kansainvälistymiseen entistä enemmän.

Kukkosen mukaan yhtiö haluaa nyt nähdä, miten pitkälle kauratuotteilla maailmalla päästään. Hänen tehtävänään on etsiä kumppaneita maailmalta.

— Kun löysimme sopivan henkilön toimitusjohtajaksi, lähden itse hieman luovempiin hommiin, hän kuvailee.

Toimitusjohtajan tehtävät pian jättävä Kukkonen ei näe mitään riskiä siinä, että perheyhtiön päivittäistä toimintaa ja myös yhtiön hallitusta johtaa jatkossa perheen ulkopuolinen henkilö.

— Se on pikemminkin päinvastoin. Perheyhtiön kehitys voi hidastua ja tyssätä siihen, että töitä tehdään vain perheenjäsenten johdolla.

”Kauratuotteissa ainutlaatuinen tilaisuus”

Kukkonen sanoo, että kasvipohjaisista tuotteista on tullut valtavirtaa kaikkialla.

— Tämä on huikea mahdollisuus saada kotimaiset kauratuotteet ruokapöytiin kaikkialla maailmassa ja muuttaa ihmisten kulutustottumuksia terveellisempään suuntaan. Tilaisuus on liian ainutlaatuinen, jotta voisimme antaa sen mennä ohi.

Karlssonin nimitys toimitusjohtajaksi on jatkumoa kansainvälistymisstrategiaa tukeville nimityksille Kaslinkin johdossa.

Suomesta, muista Pohjoismaista ja Baltiasta vastaavana myyntijohtajana aloitti syyskuussa Lactalikselta Kaslinkille siirtynyt Sami Wirman. Kaslinkin brändipäällikkönä aiemmin työskennellyt Susanna Kallio aloitti syyskuussa markkinointijohtajana. Kallio on aiemmin työskennellyt pitkään Red Bullilla.

Kaslink vie ruoanlaittotuotteita, juomia ja välipaloja Euroopassa yli 15 maahan ja Aasiassa Kiinaan. Yrityksen päämarkkina-alueita Suomen lisäksi ovat Belgia, Saksa, Hollanti, Iso-Britannia ja Ruotsi.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet