Mitä Mäntyharjun kemikaalionnettomuudesta olisi vielä opittavaa? Onnettomuustutkintakeskus julkistaa raporttinsa torstaina

Raportilta odotetaan ehdotuksia vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Jaakko Avikainen, Jaakko Avikainen

Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyy suuronnettomuuden riski, kuten huhtikuun alussa Mäntyharjun Kinnissä nähtiin.
Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyy suuronnettomuuden riski, kuten huhtikuun alussa Mäntyharjun Kinnissä nähtiin.

Miksi säiliövaunut lähtivät liikkeelle ja aiheuttivat mittavan ympäristöhaitan Mäntyharjussa 7. huhtikuuta?

Tähän kysymykseen odotetaan vastausta torstaina, kun Onnettomuustutkintakeskus julkistaa Helsingissä raporttinsa Mäntyharjun Kinnin tapahtumista.

Onnettomuudessa 50 säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle. Ne rullasivat 145 metrin matkan. Letka törmäsi raidepuskimeen, ja kaksi ensimmäistä vaunua suistui kiskoilta. Ensimmäisen vaunun säiliöön tuli reikä, josta vuosi ympäristöön 35 000 tonnia bensiinin lisäaineena käytettävää metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE).

Kemikaali aiheutti lähimmissä lammissa vakavaa vahinkoa ja laajemminkin haittaa alueen ympäristölle, asukkaille ja yrityksille.

Vakavan onnettomuuden syyt ovat olleet perusteellisessa tutkinnassa lähes yhdeksän kuukauden ajan.

Seurauksia jo osin tiedetään. Kinnin tapaisilla liikennepaikoilla ei vastedes enää seisoteta kemikaalivaunuja. VR ja viranomaiset sanovat myös, että vaunujen lukitsemiseen on kiinnitetty huomiota.

Pelastuslaitokselta puuttui tieto

Onnettomuustutkintakeskus antaa raportissaan todennäköisesti uusia ehdotuksia siihen, ettei Kinnin kaltaista onnettomuutta pääsisi enää tapahtumaan.

Keskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi totesi Kouvolan Sanomissa joulukuussa 2018, että kemikaalikuljetusten säilyttäminen on ollut Suomessa retuperällä. 

Tapauksessa ihmetystä on herättänyt esimerkiksi, miksi pelastuslaitoksella ei ollut tietoa vaarallista ainetta sisältävistä vaunuista. Vaunut olivat Kinnissä kolme viikkoa ennen onnettomuuden sattumista.

Onnettomuustutkintakeskus on selvittänyt myös sitä, miksi vaunut seisoivat Kinnin liikennepaikalla. Ne olivat matkalla Venäjältä Kotkaan ja laivattavaksi eteenpäin.