Mielakan yrittäjä haluaisi tehdä alueesta liikunnan Tykkimäen: suunnitelmissa näköalatorni, rinnerappu ja vaijeriliuku — koko toiminta saattaa kuitenkin päättyä vuonna 2019

Kouvolan kaupungin ja Lumena oy:n sopimus Mielakan rinnekeskuksen hoidosta on katkolla ensi talven jälkeen. Yrittäjä toivoo pitkäjänteistä suunnitelmaa.

Katja Juurikko

Mielakkaa on lumetettu ahkerasti viime päivinä. Päärinteet on tarkoitus saada auki tällä viikolla. Hiihtolatuja ei lumeteta, joten ne avataan, kun luonnon lunta on riittävästi.
Mielakkaa on lumetettu ahkerasti viime päivinä. Päärinteet on tarkoitus saada auki tällä viikolla. Hiihtolatuja ei lumeteta, joten ne avataan, kun luonnon lunta on riittävästi.

Hiihtokeskus Mielakka avaa päärinteensä lähipäivinä. Kouvolassa voi lasketella myös seuraavalla kaudella eli talvella 2018—19.

Sen jälkeen liikuntapaikan tulevaisuus näyttää epävarmalta.

Mielakan toimintaa pyörittävän Lumena oy:n ja Kouvolan kaupungin välinen sopimus rinnekeskuksen hoidosta on katkolla syksyllä 2019.

— Jos kaupungin kanssa ei synny näkemystä alueen pitkäjänteisestä kehittämisestä, meidän on todennäköisesti lopetettava, sanoo Lumenan hallituksen puheenjohtaja Veli Hyyryläinen.

Näköalatorni voi nousta jo ennen asuntomessuja

Hyyryläinen on suunnitellut Mielakkaan monenlaista. Hän haluaisi rakentaa rinteeseen näyttävät raput. Ne toimisivat kuntoilussa, näköalatasanteina ja katsomona kilpailuissa.

Mäen päälle yrittäjä visioi näköalarakennusta.

— Toiveissa on, että saisimme rakennettua näköalatornin ennen asuntomessuja. Vaijeriliukua on myös mietitty, mutta se olisi suuri investointi. Toiminnan jatkosta pitäisi olla pitkä sopimus.

Mielakanmäki ja sitä ympäröivä alue on pääosin kaupungin omistamaa maata. Lumena hoitaa rinnekeskusta ja latuja, mutta alueen laajemmasta kehittämisestä vastaa kaupunki.

NETTI - Mielakassa harvennetaan metsää ensi syksynä.jpg

Kaupunki maksaa korvausta keskuksen hoidosta

Yrittäjän mukaan Mielakan toiminta on ollut alusta asti pikemmin perheen yhteinen harrastus kuin todellista liiketoimintaa. Hyyryläiset ottivat Mielakan hoitaakseen vuonna 2003. Kaupunki maksaa Lumenalle vuosittain noin 130 000 euron korvauksen hiihtokeskuksen ylläpidosta.

— Joinain vuosina korvaus riittää siihen, että pääsemme nipin napin kuiville. Välillä täytyy käyttää omia varoja tappioiden kuittaamiseen. Olen ajatellut tätä hyväntekeväisyytenä.

Viiden viime vuoden Lumenan liikevaihto on liikkunut 780 000 ja 1,1 miljoonan euron välillä. Yritys on tehnyt voittoa kolmena ja tappiota kahtena vuotena.
Hyyryläisen mukaan Lumenan lukuihin sisältyy perheen muiden yhtiöiden tukipalveluja, kuten siivousta ja taloushallintoa. Rinnekeskuksen osuus liikevaihdosta on 400 000—500 000 euroa.

Veli Hyyryläinen johtaa päätyönään rakennusyhtiö Elementit-E:tä. Hänen vaimonsa Sanna toimii Ratapaja oy:n toimitusjohtajana.

— Leipätyöni on muualla. Toivon alueen kehittyvän sellaiseksi, että joku yrittäjä voi jatkaa myöhemmin kannattavaa liiketoimintaa. Se vaatisi poliittista tahtoa, Veli Hyyryläinen sanoo.

Ennen kaupunki vastasi myös keskuksen pyörittämisestä

Yrittäjä vertaa Mielakkaa Tykkimäkeen. Hänen mukaansa alueesta voisi kehittyä kouvolalaisten yhteinen liikuntapuisto maastopyöräreitteineen ja patikointipolkuineen.

— Huvipuistoa kaupunki auttoi alkuun ja sitten irtaantui. Myös Mielakan kehitys pitäisi potkaista kunnolla liikkeelle.

Mielakka otettiin käyttöön vuonna 1966. Toimintaa pyöritti ensin Kouvolan Hiihtoseura ja 1980-luvulta lähtien Kouvolan kaupunki. 1990-luvun lopulla keskuksesta tuli yrittäjävetoinen.

Liikenneviraston omistama kaistale hidastaa kehitystä

Mielakan muuttaminen toimintapuistoksi tukisi hyvin Kouvolan liikuntakaupungin imagoa, sanoo palvelupäällikkö Anne Eriksson. Hän toivoo, että Lumena jatkaa rinnekeskuksen pyörittämistä myös nykyisen sopimuskauden päätyttyä.

Erikssonin mukaan alueen kehittäminen on kaupungilla työn alla, mutta kärkihankkeet, kuten keskustan parantaminen ja Kullasvaaran logistiikkakeskus, ovat etusijalla.

— Mielakan kehittämistä vaikeuttaa se, että alueen pohjoisosassa on pieni kaistale, jota emme omista. Olemme yrittäneet hankkia maa-aluetta itsellemme.

Kaupunki kertoi ensin, että kaistale kuuluu VR:lle. Jutun julkaisun jälkeen selvisi, että se onkin Liikenneviraston omistuksessa.

Kouvolan kaupungingeodeetin Sami Suoknuutin mukaan Liikenneviraston kaistale aiheuttaa hankaluuksia, koska se ulottuu rinnekeskuksen alueelle.

— Alueen vuokra on todella kova, samoin hintapyyntö. Asiaan täytyy paneutua, kun saadaan Matkakeskus-hankkeen kuviot ja muut kiireet hoidettua ensin. Meillä on hyvät neuvotteluyhteydet myös Liikenneviraston kanssa.

Eriksson huomauttaa, että oma kysymyksensä on myös se, miten Mielakan luonto ja ympäröivät asuinalueet soveltuisivat nykyistä laajempaan kävijämäärään ja rasitukseen.

— Toisaalta alue on monelle kouvolalaiselle helposti saavutettavissa. Siinä on paljon mahdollisuuksia.

Juttua korjattu 16.1.2018 kello 11.21. Kaupunki kertoi ensin, että VR omistaa maakaistaleen Mielakassa. Alueen omistaa kuitenkin Liikennevirasto.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut