KSS Energiassa yt-neuvottelut useista ulkoistuksista loppusuoralla — Oma asiakaspalvelu loppuu kokonaan ja enintään kuuden ihmisen työt päättyvät

Kaupungin omistaman energiayhtiön toimitusjohtaja sanoo, että kaupungilta ei tullut käskyä säästää: ”Hoidamme nämä asiat itse oma-aloitteisesti huolehtimalla, että palvelun laatu ja kustannustehokkuus ovat hyvässä kunnossa.”

Katja Juurikko

KSS Energian toimitusjohtaja Kyösti Jääskeläinen perustelee yt-neuvotteluihin johtaneita muutoksia palvelukonseptin muutoksella ja säästöillä.
KSS Energian toimitusjohtaja Kyösti Jääskeläinen perustelee yt-neuvotteluihin johtaneita muutoksia palvelukonseptin muutoksella ja säästöillä.

KSS Energia lopettaa oman asiakaspalvelunsa ja ostaa sen jatkossa pian valittavalta palvelutuottajalta.

Sen ja muiden ulkoistusten tuloksena yhtiössä vähenee enintään kuusi henkilötyövuotta tuotannollisin ja taloudellisin perustein.

— Yt-neuvottelujen piirissä ovat kaikki asiakasrajapinnassa ja niihin liittyvissä tukitoimissa toimivat työntekijät, toimitusjohtaja Kyösti Jääskeläinen sanoo.

Yhtiön asiakaspalvelutiimissä on nyt kymmenkunta henkilöä, joista osa on taustatoiminnoissa.

Jääskeläisen mukaan yhtiöllä on ollut vaikeuksia tarjota asiakkaille riittävän nopeasti palvelua erityisesti ruuhka-aikana. Myös myyntiä pyritään lisäämään asiakaskohtaamisissa.

— Haluamme saada tällä järjestelyllä vastausprosentin ylös ja lyhentää asiakkaan odotusaikoja. Ulkoistus koskee meille tulevia puheluita, siihen liittyviä chat-toimintoja ja sähköpostikirjeenvaihtoa, Jääskeläinen perustelee.

Chat-asiakaspalvelu on sähköinen asiakaspalvelun ja myynnin tukipalvelu.

— Asiakaspalveluun erikoistuneet yritykset pystyvät säätämään helposti sen, kuinka paljon tarvitaan kello 14—15 välillä henkilöitä linjalle, että palvelukriteerit täyttyvät.

KSS Energia on käynyt keskusteluja useamman asiakaspalveluiden tuottamiseen erikoistuneen yrityksen kanssa.

— Asiakaskokemuksen parantaminen ja toiminnan tehostaminen ovat keskeisimmät syyt.

Asiakaspalvelun lisäksi palkanlaskenta ja henkilöstö- sekä taloustiimi pistetään uusiksi

Moises Garibay

KSS Energian asiakaspalvelu hoidetaan jatkossa muualla kuin Kouvolassa. Myös muita toimintoja ulkoistetaan.
KSS Energian asiakaspalvelu hoidetaan jatkossa muualla kuin Kouvolassa. Myös muita toimintoja ulkoistetaan.

Yritys lopettaa samassa rytäkässä myös oman palkanlaskentansa. Ulkoistuksen taustalla on keväällä tehty yrityskauppa.

Yhtiö osti Suomen energiaurakoinnin (SEU). Sen palveluksessa oli 145 henkilöä, kun KSS Energiassa oli ennen kauppaa 117 työntekijää.

— SEU oli jo pitkään ostanut palkanlaskennan ulkopuolelta.

Palkanlaskennan lisäksi myös henkilöstö- ja taloustiimi pistetään uusiksi.

— Suomen energiaurakoinnin kokenut talouspäällikkö tulee tiiviimmin mukaan bisnescontrolleriksi. Rakennamme taloustiimin tehtävät uudelleen.

KSS Energia on Kouvolan kaupungin omistama yhtiö. Kaupungin tiukka taloustilanne ei aiheuttanut omistajan suunnalta ohjausta.

— Me emme tarvitse kaupungilta käskyä. Hoidamme nämä itse oma-aloitteisesti huolehtimalla, että palvelun laatu ja kustannustehokkuus ovat hyvässä kunnossa.

Asiakaspalveluiden ulkoistamisen laskennallinen säästö 100 000 euroa. Jääskeläisen mukaan asiakaspalvelun laajentaminen omalla porukalla olisi nostanut kustannuksia useammalla sadalla tuhannella eurolla.

— Meidän olisi pitänyt palkata paljon lisää väkeä emmekä olisi pystynyt hoitamaan sitä siten kuin asiakaspalveluun erikoistuneet yritykset.

”Emme nähneet tiedottamiseen tarvetta, koska kyse on toiminnan sisäisestä tehostamisesta”

Pääkonttorin neuvonta, puhelinvaihde ja aulapalvelut ulkoistettiin jo 2000-luvun alkupuolella. Nyt niihinkin on tulossa muutoksia.

— Palvelukonsepti kirkastetaan tässä yhteydessä.

Viestintäpäällikön siirtyminen toiseen yhtiöön johtaa puolestaan uudelleen järjestelyihin markkinointiviestinnässä.

Syyskuun 6. käynnistyneet neuvottelut ovat loppumetreillä. Jääskeläisen mukaan ne voidaan saada päätökseen perjantaina.

Yt-neuvotteluista tiedotettiin ainoastaan yhtiön sisällä. Jääskeläisen mukaan ulkoiseen tiedottamisen ei nähty tarvetta.

— Emme nähneet tiedottamiseen tarvetta, koska kyse on toiminnan sisäisestä tehostamisesta.

Luetuimmat

Kommentoidut