Poliisi varoittaa pankkien nimissä tehdyistä huijauspuheluista – Verkkopankkitunnuksia ei tule luovuttaa ulkopuolisille

Huijarit etsivät uhreikseen erityisesti vanhuksia.

Johanna Erjonsalo

Poliisi varoittaa pankkien nimissä tehdyistä huijauspuheluista – Verkkopankkitunnuksia ei tule luovuttaa ulkopuolisille

Poliisi tiedottaa viime aikoina ilmi tulleista ja yleistyneistä tapauksista, joissa huijarit ovat soitelleet erityisesti vanhuksille, esiintyneet pankkien työntekijöinä ja yrittäneet kalastella heiltä verkkopankkitunnuksia.

– Toimintatapa on näissä tapauksissa noudattanut samaa kaavaa. Tunnuksia kalasteleva huijari soittaa tuntemattomasta tai prepaid-numerosta ja esiintyy esimerkiksi pankin turvayksikön edustajana tai keskuspankin tarkastajana. Sen jälkeen soittaja kysyy, onko korttia käytetty ja väittää, että tililtä on yritetty hiljattain nostaa rahaa, kertoo rikostarkastaja Mikko Rauhamaa Keskusrikospoliisin tiedotteessa.

Tämän jälkeen soittaja on ehdottanut pankkitiliä suljettavaksi ja yrittänyt vaatia verkkopankkitunnuksia. Poliisi kertoo, että tunnukset saatuaan huijarit ovat tehneet rahasiirtoja ja nostaneet varat käteisenä.

– Painotamme, että verkkopankkitunnuksia tai korttitietoja ei pidä koskaan antaa ulkopuoliselle. Toivomme, että ihmiset muistuttaisivat tästä erityisesti lähipiiriinsä kuuluvia vanhuksia, sillä pahimmillaan heiltä on huijattu tuhansia euroja tällaisilla tietojenkalasteluilla, Rauhamaa sanoo.

Huijauksesta tai huijausyrityksestä voi tehdä sähköisen rikosilmoituksen poliisin sivuilla. Rikoksen uhrin tulee myös ottaa välittömästi yhteyttä omaan pankkiinsa.