”Nyt tärkeintä on valtatie 15:n kunnostus ja tuomioistuinviraston saaminen Kouvolaan” — Työministeri Jari Lindström lobbaa Kouvolan puolesta ja on jatkuvasti lobbauksen kohteena

Jari Lindström ajaa Kouvolan etuja esimerkiksi saattamalla yhteen ihmisiä, joiden olisi ehkä muuten hankala kohdata. Harvoin ihmiset kieltäytyvät, kun ministeri pyytää heitä tapaamiseen, hän sanoo.

Lukas Pearsall

Työministeri Jari Lindström (sin.) sanoo, että politiikassa kukaan ei saa yksin mitään aikaan. Lindström osallitui viime syyskuussa Kouvolan kaupunginvaltuuston kokoukseen.
Työministeri Jari Lindström (sin.) sanoo, että politiikassa kukaan ei saa yksin mitään aikaan. Lindström osallitui viime syyskuussa Kouvolan kaupunginvaltuuston kokoukseen.

Työministeri Jari Lindströmin (sin.) mukaan Kouvola on kaupunginjohtaja Marita Toikan aikana parantanut edunvalvontaansa paljon.

— Hän on yllättänyt aktiivisuudellaan. Hän näkyy ja tulee itse Helsinkiin eikä hoida asioita sähköpostilla.

Lindström jakaa kiitosta myös viime kesänä valitulle luottamushenkilöjohdolle: kaupunginhallituksen puheenjohtajalle Harri Helmiselle (sd.) ja toiselle varapuheenjohtajalle Jenny Hasulle (kesk.), joka työskentelee eduskunnassa.

— Siinä on hyvä tutkapari. Kun joku asia heilahtaa jossakin, he ovat heti liikkeellä. Myös Markku Pakkasen (kesk.) kanssa olen paljon yhteyksissä.

Lindström sanoo, että politiikassa kukaan ei yksin saa mitään aikaan.

— Tätä tehdään porukalla.


”Ministerinä on helppo aukaista ovia ja saattaa yhteen eri tahoja”

Ministerinä Lindström on itse jatkuvan lobbauksen kohteena. Hän sanoo suostuneensa aiemmin hövelisti tapaamisiin, mutta on opetellut rajaamaan aikaansa. Karsinnasta vastaavat yleensä erityisavustajat.

— Melkein joka päivä on joku jotain asiaa esittämässä. Aika usein pyyntöihin liitetään sana työ ja kysytään, voisiko päästä tapaamaan ministeriä.

Lindström sanoo suhtautuvansa aina myönteisesti Kouvolasta, Kymenlaaksosta ja muualta Kaakkois-Suomen vaalipiiristä tuleviin tapaamispyyntöihin.

— Tässä tehtävässä on helppo aukaista ovia ja saattaa yhteen tahoja, joita olisi ehkä muuten hankala yhyttää. Harvoin ihmiset kieltäytyvät, kun ministeri pyytää heitä tapaamiseen.

Viime syksynä Lindström pyysi Jenny Hasun aloitteesta ministeriöön VR:n edustajan ja Suomen Asuntomessujen toimitusjohtajan. Aiheena oli, voisivatko vuoden 2019 messujunat pysähtyä Korialla ja voisiko Kouvolan asuntomessujen teemana olla pendelöinti.

— Ymmärtääkseni keskustelu asiasta on jatkunut hyvässä hengessä.


”Kouvolasta löytyisi tuomioistuinvirastolle tilat ja nopea yhteys Helsinkiin”

Tällä hetkellä Lindström lobbaa valtatie 15:n kunnostusta ja oikeusministeri Antti Häkkästä (kok.), jotta Kouvolaan perustettaisiin tuomioistuinvirasto. Perusteluja on ainakin kolme.

— Nopea ratayhteys Helsinkiin ja pitkä historia oikeushallinnossa puhuvat Kouvolan puolesta. Myös tilat löytyisivät. Jo edellinen kaupunginjohtaja Lauri Lamminmäki sanoi, että jos Kouvola saa viraston, sille löytyy tilaa uudistuvan Matkakeskuksen yhteydestä.

Käräjäoikeusuudistus tuli Lindströmin pöydälle hänen toimiessaan oikeusministerinä. Kanslian lakkautuspäätös osui Kotkaan, josta käräjäoikeuden toiminta keskitetään Kouvolaan mahdollisesti vuoden 2019 alussa.

— Ei ollut yhtään perustetta leikata enää Kouvolasta, kun edellisellä vaalikaudella Kouvola sai nenilleen ja menetti sekä hovi- että hallinto-oikeuden.


Kimolan kanavan rahoitus onnistui vuosikausien jälkeen

Onnistumisiin Lindström laskee eduskunnan joulukuussa 2015 myöntämän 6 miljoonan euron määrärahan Kimolan kanavan kunnostukseen. Sen eteen kaupunki ja monet muut tahot olivat työskennelleet vuosia.

— Valto Koski (sd.) teki eduskunnassa toistakymmentä vuotta töitä kanavan eteen, mutta asia ei edennyt, vaikka SDP:llä oli oma valtiovarainministeri. Yhtäkkiä tuli oikea hetki, ja Kimola erottui joukosta ainoana sisävesihankkeena.

Lindströmin mukaan rahat järjestyivät eduskunnan niin sanotuista joululahjarahoista, joita hallituspuolueiden kansanedustajat jakavat haluamiinsa kohteisiin.

— Minun ei pieneen hetkeen tarvitse avata suutani, kun joululahjarahoista puhutaan. Olen käyttänyt monen vuoden rahat Kimolan kanavaan.


”Sote-edunvalvonnasta en anna itselleni pisteitä”

Kouvolan sosiaali- ja terveyspalvelujen edunvalvonnassa Lindström ei anna itselleen pisteitä.

— Kouvola on Suomen kaupungeista varmasti suurin sote-ratkaisun häviäjä.

Lindström pitää Kouvolan asemaa hankalana, kun sote-uudistuksen suunta muuttui nopeasti 2015 eduskuntavaalien jälkeen. Visio vahvoista peruskunnista vaihtui maakuntasuunnitelmiin.

— Edellinen hallitus antoi Kouvolalle ja Salolle lupauksen olla omia sote-alueitaan.

Hänen mielestään kaupunki hukkasi paljon aikaa ja energiaa sisäiseen kinasteluun Ratamokeskuksen paikasta ja vääntöön Kotkan kanssa.

— Tämä ei voinut olla vaikuttamatta siihen, miltä asiat näyttivät valtionhallinnon suuntaan.

Lindström sanoo puhuneensa ”miljoonaan kertaan” perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle (kesk.) Kouvolan puolesta.

— Rehula oli täysin tietoinen Kouvolan huolista. Kymenlaakso saikin erityisluvan investoida sairaalahankkeisiin sekä Kotkassa että Kouvolassa ja tiedon siitä, kuinka paljon rahaa saa käyttää.


”Toivottavasti Kymenlaaksossa mennään nyt yhdessä eteenpäin”

Kouvolan sijainti on Lindströmin mukaan monesti vahvuus, mutta sairaalaratkaisussa siitä oli haitta.

— Olemme liian lähellä Helsinkiä ja Lahtea, jossa on täyden palvelun keskussairaala. Lisäksi Kymenlaaksossa keskussairaala sijaitsee Kotkassa.

Lindström sanoo kertoneensa Kouvolan valtuutetuille, että maakunnassa pitää löytää kymenlaaksolainen ratkaisu.

— Toivottavasti se on nyt viimein löydetty ja ymmärretty, että pitää mennä yhdessä eteenpäin.

Kommentoidut