Kaupunki aikoo tehdä monitoimiareenasta jopa 6 000-paikkaisen — Jatke pyysi lisäaikaa Matkakeskus-hankkeen suunnitteluun

Kouvolan kaupunginjohtajan Marita Toikan mukaan Matkakeskus-hanke ja Kymi Ring kulkevat käsi kädessä.

Matka- ja tapahtumakeskusta on suunniteltu kaukoliikenteen bussiterminaalin ja parkkialueen paikalle. Alue sijaitsee tässä arkistokuvassa keskellä radan vieressä.
Matka- ja tapahtumakeskusta on suunniteltu kaukoliikenteen bussiterminaalin ja parkkialueen paikalle. Alue sijaitsee tässä arkistokuvassa keskellä radan vieressä.

Kouvolan kaupunki ja rakennusyhtiö Jatke aikovat ottaa lisäaikaa Matkakeskus-hankkeen suunnitteluun.

Aiemman sopimuksen mukaan Jatkeen piti päättää joulukuun loppuun mennessä, alkaako se rakentaa Kouvolan keskustaan uutta matka- ja tapahtumakeskusta. Muussa tapauksessa Kouvolan kaupungilla on oikeus lunastaa tehdyt suunnitelmat tai osia niistä.

— Jatkeen hallitus lähestyi kaupunkia ja pyysi jatkoaikaa toukokuun loppuun saakka. Asia tulee vielä kaupunginhallituksen päätettäväksi tammikuussa, kaupunginjohtaja Marita Toikka sanoo.

Kouvolan Sanomat ei tavoittanut Jatkeen hallituksen puheenjohtajaa Esa Elorantaa tai aluejohtaja Jari Salosta kommentoimaan asiaa. Marraskuussa Jatke ilmoitti, että neuvottelut hotellioperaattorien, sijoittajien ja toimistotaloon tulevien vuokralaisten kanssa on kesken.

Areenasta tehdään iso, jotta kansainväliset kilpailut onnistuvat

Kaupunki teki viime syksynä arviota Matkakeskus-hankkeeseen kuuluvasta monitoimiareenasta. Alun perin suunnitelmissa oli rakentaa 3 500 katsojan areena.

Marita Toikan mukaan arviossa päädyttiin siihen, että Kouvolaan on syytä rakentaa suurempi, 5 000—6 000 katsojaa vetävä areena.

— Mietimme millainen areena olisi ihanteellinen kannattavuuden kannalta Kouvolan kokoiseen paikkaan. Areenasta on tehtävä sellainen, jossa voidaan järjestää kansainvälisiä urheilukilpailuja.

Kymi Ring ja Matkakeskus-hanke kulkevat käsi kädessä

Toikan mukaan matkakeskuksen alueen kehittäminen riippuu siitä, miten Iitin Tillolaan suunnitellun moottoriratakeskuksen Kymi Ringin käy. Hän sanoo, että hankkeet kulkevat käsi kädessä.

— Jos saamme uusia hotellioperaattoreita investoimaan Kouvolaan, täällä täytyy olla myös tapahtumia, jotta hotellit täyttyvät.

Kymi Ringillä on tarkoitus ajaa viisi ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan MotoGP:n osakilpailua vuosina 2019—2023. Ratakeskuksen rakentaminen aloitettiin kesäkuussa 2016, mutta työt ovat olleet pysähdyksissä.

Kokonaiskustannukset tarkentuvat myöhemmin

Kaupungin ja Jatkeen tavoitteena on rakentaa yhteistyössä matka- ja tapahtumakeskus nykyisen kaukoliikenteen bussiterminaalin ja pysäköintialueen paikalle.

Keskukseen on suunniteltu monitoimiareenaa, toimisto- ja liiketiloja, kokous- ja kongressitiloja sekä hotellia. Kokonaisuuden on tarkoitus valmistua vuonna 2020.

Kaupunki vastaa monitoimiareenan kustannuksista. Muu osa on Jatkeen vastuulla.

Kokonaiskustannusten suuruus riippuu siitä, missä laajuudessa keskus lopulta toteutuu. Alkuperäisten arvioiden mukaan rakentaminen maksaa 70—80 miljoonaa euroa.

Luetuimmat

Kommentoidut