Kouvolalaiset ysiluokkalaiset pitävät koulutyötä ajoittain kuormittavana — ”Tuntuu, että joillekin viikoille kasautuu liikaa tekemistä”

Tutkimustulokset koulu-uupumuksen lisääntymisestä ovat linjassa kouvolalaisten yhdeksättä luokkaa käyvien oppilaiden kokemusten kanssa. KouAhead-messuilla nuoret tutustuivat peruskoulun jälkeisiin mahdollisuuksiin.

Jyri Turunen

Eri oppilaitokset esittelivät tarjontaansa Kouvolan 9.-luokkalaisille KouAhead-messuilla.
Eri oppilaitokset esittelivät tarjontaansa Kouvolan 9.-luokkalaisille KouAhead-messuilla.

Tuhatkunta peruskoulun 9.-luokkalaista pohti omaa tulevaisuuttaan KouAhead-messuilla kauppakeskus Veturissa. Nuoret tutustuivat toisen asteen opiskelupaikkoihin, työelämään ja yrittäjyyteen.

Vaikka opiskelu muuttuu lukiossa ja ammattiopistossa peruskouluun verrattuna vaativammaksi, kertovat ysit kokevansa silloin tällöin jo peruskoulussa kohtalaisen kovaa suorituspainetta ja ajankäytön ongelmia.

Jyri Turunen

Eskolanmäen koulua käyvä Mirka Hemmilä suunnittelee menevänsä  9. luokan jälkeen Kouvolan yhteislyseoon. Lukion jälkeen hänen mielessään siintävät lakiopinnot oikeustieteellisessä.
Eskolanmäen koulua käyvä Mirka Hemmilä suunnittelee menevänsä 9. luokan jälkeen Kouvolan yhteislyseoon. Lukion jälkeen hänen mielessään siintävät lakiopinnot oikeustieteellisessä.

Välillä kokeita tiuhaan tahtiin

Eskolanmäen koulun ysiluokkalainen Mirka Hemmilä sanoo, että välillä kokeita on tiuhaan tahtiin.

— Se on välillä kuormittavaa. Lisäksi jotkut opettajat ja tietyt aineet ovat sellaisia, että niistä tulee paljon läksyjä.

Uuden oppimissuunnitelman painottama, mutta taannoin tutkimuksessa kyseenalaistettu ilmiöoppiminen ei ole nykyisille 9.-luokkalaisille kovin tuttu juttu.

Hemmilälläkään ei ole tarkkaa käsitystä ilmiöpohjaiseksi oppimiseksi kutsutusta ilmiöstä.

— Minusta se kuulostaa hyvältä asialta joillekin oppilaille. Itse olen ollut tyytyväinen meidän koulumme opetustyyliin.

Jyri Turunen

Naukion yhtenäiskoulun ysiluokkalainen Julius Lohman aikoo yläkoulun jälkeen alkaa ahertaa kaksoistutkinnon parissa. Lukion ohella hän haluaa hankkia ammatin sosiaali- ja terveysalalta. Sen jälkeen hän suuntaa ammattikorkeakouluun opiskelemaan ensihoitajaksi.
Naukion yhtenäiskoulun ysiluokkalainen Julius Lohman aikoo yläkoulun jälkeen alkaa ahertaa kaksoistutkinnon parissa. Lukion ohella hän haluaa hankkia ammatin sosiaali- ja terveysalalta. Sen jälkeen hän suuntaa ammattikorkeakouluun opiskelemaan ensihoitajaksi.

Jatkuvat muutokset opetuksessa ihmetyttävät

Samaa mieltä on Naukion koulussa peruskoulun viimeistä luokkaa käyvä Julius Lohman.

— Se voi toimia, jos oppilas on oma-aloitteinen. En tosin ihan tajua, miksi koko ajan pitää tehdä muutoksia, koska Suomen koulujärjestelmä on jo aiemmin todettu hyväksi.

Hän kokee toisinaan, ettei aika tunnu riittävän kaikkien koulutöiden hoitamiseen.

— Joskus tulee päällekkäisyyksiä, kun erilaisia tehtäväpaketteja ja projekteja on samaan aikaan useampia.

Jyri Turunen

Kymintehtaan koulua käyvä Niklas Tikkanen on ajatellut mennä peruskoulun jälkeen opiskelemaan ammattiin. Häntä kiinnostavat LVI- ja rakennusalojen opinnot ja työt. Ammattiin valmistumisen jälkeen hän haluaa töihin.
Kymintehtaan koulua käyvä Niklas Tikkanen on ajatellut mennä peruskoulun jälkeen opiskelemaan ammattiin. Häntä kiinnostavat LVI- ja rakennusalojen opinnot ja työt. Ammattiin valmistumisen jälkeen hän haluaa töihin.

Ilmiöoppisessa saatava ohjausta

Kymintehtaan koulua käyvä Niklas Tikkanen on myös huomannut jaksottaisen vaatimustason tiukentumisen.

Koulun ulkopuolella jääkiekkoa harrastavalla nuorella aika on joskus vähissä.

— Tuntuu, että joillekin viikoille kasautuu liikaa tekemistä. Aina en ole ihan kaikkea jaksanut tehdä.

Hän pitää ilmiöoppimista periaatteessa hyvänä asiana, joka ei kuitenkaan ehkä sovi kaikille.

— Jos vähemmän oma-aloitteinen oppilas saa tarpeeksi ohjausta, niin sitten se ehkä toimii.

Jyri Turunen

Saimi Munne Valkealan yläkoulusta aikoo mennä 9. luokan päätyttyä Valkealan lukioon, joka on hänen ykkövaihtoehtonsa.
Uravalinta ja jatko-opiskelu eivät ole vielä täsmentyneet. Sosiaaliseksi itseään kuvaileva Munne on miettinyt vaihtoehtoja kaupalliselta alalta ja markkinoinnista.
Saimi Munne Valkealan yläkoulusta aikoo mennä 9. luokan päätyttyä Valkealan lukioon, joka on hänen ykkövaihtoehtonsa. Uravalinta ja jatko-opiskelu eivät ole vielä täsmentyneet. Sosiaaliseksi itseään kuvaileva Munne on miettinyt vaihtoehtoja kaupalliselta alalta ja markkinoinnista.

"Joskus ihmetyttää, miten aika riittää"

Valkealan yläkoulussa opiskelevan Saimi Munteen mielestä nuoret ovat omanlaisiaan oppijoita, ja ilmiöoppimisen kaltaisia vaihtoehtoja pitää tarjota.

— Kaikilla pitää olla samanlainen mahdollisuus oppia omalla tavallaan. Itse pidän eniten opiskelusta paperisten oppikirjojen ja monisteiden avulla.

Munne sanoo, ettei ole kokenut varsinaista uupumusta koulutyössä. Aika ajoin kuitenkin kokeita ja projekteja tulee ovista ja ikkunoista.

— Varsinkin, kun joillain kavereilla on paljon aikaa vieviä harrastuksia. Joskus ihmetyttää, miten heillä aika riittää koulutöiden hoitamiseen.

Jyri Turunen

KouAhead-messuilla lukuisat paikalliset toimijat kertoivat nuorille työelämästä, yrittämisestä ja opiskelupaikoista.
KouAhead-messuilla lukuisat paikalliset toimijat kertoivat nuorille työelämästä, yrittämisestä ja opiskelupaikoista.