Suksien myynnissä tapahtui historiallinen käänne, joka näkyy myös Kouvolassa — Naiset ostavat suksia enemmän kuin miehet

Hiihtovälineiden myynti on kääntynyt alkuvuonna kasvuun muutaman vähälumisen talven jälkeen. Naiset ovat ostaneet suksia selvästi aiempaa enemmän.

Moises Garibay

Kouvolan Intersportin Tapani Lahdenne kertoo, että suksikauppa käynnistyi lumenpuutteen takia myöhässä, mutta on piristynyt loppua kohti. Lahdenteen mukaan nyt alkaa olla ongelmia tavaran saatavuuden kanssa.
Kouvolan Intersportin Tapani Lahdenne kertoo, että suksikauppa käynnistyi lumenpuutteen takia myöhässä, mutta on piristynyt loppua kohti. Lahdenteen mukaan nyt alkaa olla ongelmia tavaran saatavuuden kanssa.

Suomen suksimyynnissä on tapahtunut alkuvuonna 2018 historiallinen käänne: naiset ovat ostaneet enemmän suksia kuin miehet.

Näin arvioi Peltonen Skin viestintäpäällikkö Asko Lahdelma. Hänen mukaansa aina aiemmin miehet ovat olleet naisia suurempi ostajaryhmä.

— Tänä vuonna naisten suosimia 181 ja 188 sentin mittaisia perinteisen suksia on mennyt poikkeuksellisen paljon.

Lahdelman mukaan niin sanotun karvapohjasuksen kehitys on helpottanut hiihtoharrastuksen aloittamista. Kyseessä on perinteisen tyylin suksi, joka toimii periaatteessa kaikissa keleissä, eikä sitä tarvitse voidella.

— Etenkin nuoret naiset ovat löytäneet hiihdon. Myös isovanhemmat ovat alkaneet hiihdättää lapsenlapsiaan aiempaa enemmän.

Sopivia suksia kaikenkokoisille

Kouvolan Intersportin kauppiaan Jari Seppäsen mukaan asiakkaiden kirjo on muutenkin laajentunut.

— Jotkut asiakkaat ovat kertoneet palanneensa suksille parinkymmenen vuoden tauon jälkeen. Nykyään eri mittaisille ja painoisille harrastajille löydetään sopivat sukset. Välineissä otetaan huomioon myös muut ryhmät kuin himohiihtäjät.

Moises Garibay

Niin sanotun skin- eli karvapohjasuksen kehitys on mennyt eteenpäin. Kouvolan Urheilumestan Pekka Hagman kertoo, että pitokarva on nykyään ohuempi eikä koko suksenpohjan levyinen.
Niin sanotun skin- eli karvapohjasuksen kehitys on mennyt eteenpäin. Kouvolan Urheilumestan Pekka Hagman kertoo, että pitokarva on nykyään ohuempi eikä koko suksenpohjan levyinen.

Urheilumestan yrittäjä Pekka Hagman sanoo, että naisten hiihtoinnostus on lisännyt myös miesten suksien myyntiä.

— Meillä on ollut sellaisia tapauksia, että ensin nainen on ostanut sukset itselleen, ja parin päivän kuluttua mies on tullut hankkimaan samanlaiset. Vanhemmat naiset ovat ostaneet karvapohjasuksia ja nuoret naiset paljon luistelusuksia.

Vanhemmat naiset ovat ostaneet karvapohjasuksia ja nuoret naiset paljon luistelusuksia. — Pekka Hagman

Peltonen on Suomen markkinajohtaja

Suomessa myydään runsaslumisina vuosina noin 200 000 suksiparia. Muutamana viime vuonna lukemat ovat jääneet 70 000—80 000:een.

— Tänä vuonna kokonaismyynti nousee varmaan noin 150 000 pariin, vaikka alkutalvi oli vähäluminen, Asko Lahdelma sanoo.

Hänen mukaansa Peltosen markkinaosuus Suomen suksimyynnistä on reilut 30 prosenttia. Toiseksi eniten myyty merkki on itävaltalainen Fischer. Tämän jälkeen tulevat suomalaisen Amer Sportsin omistamat Atomic ja Salomon, norjalainen Madshus, ranskalainen Rossignol sekä suomalaiset Karhu ja Yoko.

Moises Garibay

Nykyaikaista sidettä voi jo siirtää hiihtäjän ominaisuuksien mukaan. Tulevaisuudessa säätämisestä tulee vieläkin helpompaa.
Nykyaikaista sidettä voi jo siirtää hiihtäjän ominaisuuksien mukaan. Tulevaisuudessa säätämisestä tulee vieläkin helpompaa.

Turskamaan hiihtointo näkyy

Euroopan suksimarkkinoilla Norja on selvä ykkönen. Siellä myydään hyvänä vuotena 380 000—400 000 paria.

Suomen jälkeen kolmantena seuraa Saksa noin 90 000 parin myynnillä. Ruotsi jää neljänneksi noin 70 000 parin lukemalla.

— Ruotsin ja Suomen vertailussa on sellainen veikeä ilmiö, että huonona vuotena luvut tasoittuvat. Kun Suomessa myynti putoaa 80 000:een, Ruotsissa se vähenee 60 000:een, Lahdelma sanoo.

Hänen mukaansa Ruotsissa on paljon intohimoisia hiihtoharrastajia, jotka kiertävät pitkän matkan hiihtokilpailuja. He hankkivat uudet sukset lumimäärästä ja kelistä riippumatta.

Suomessa suurempi osa harrastajista on sunnuntaihiihtäjiä. Laduille mennään kauniina talvipäivinä, mutta harrastuksen takia ei välttämättä lähdetä satojen kilometrien päähän.

Nykyaikaisen suksen kennorakenne mahdollistaa jäykempien ja kantavampien mutta kevyiden suksien valmistamisen.
Nykyaikaisen suksen kennorakenne mahdollistaa jäykempien ja kantavampien mutta kevyiden suksien valmistamisen.

Suksi räätälöidään hiihtäjälle

Kouvolan Urheilumestan yrittäjä Pekka Hagman esittelee nykyaikaista high-tech -hiihtovälinettä.

— Sukset voidaan tehdä asiakkaalle yksilöllisesti hiihtäjän painoon ja painopisteeseen sopivaksi. Näin saadaan paras mahdollinen pito luiston kärsimättä.

Suosittujen karvapohjasuksien kehitys on mennyt eteenpäin. Aiemman koko suksen levyisen pitokarvan sijaan karvat liimataan pitoalueelle entistä kapeampana ja täsmällisempänä nauhana.

— Karvan lopullisella paikalla on eroa riippuen hiihtäjästä. Samoin suksen jäykkyys ja kaarevuus määrää sen. Usein myydään liian löysiä karvapohjasuksia.

Hagmanin mukaan suksen parasta mahdollista toimintaa säädellään myös siteen kiinnityskohdalla. Myyntiin on jo tullut suksia, joissa sidettä voi liikuttaa.

Sää määrää suksimyyntiä

Pitkälle kehittyneiden hiihtovarusteiden riittävä tuntemus vaatii suksikauppialta ammattitaitoa ja kokemuspohjaa.

— Pitää käydä kokeilemassa välineitä itsekin, että osaa kertoa niiden ominaisuuksista.

Hän kertoo, että tänä talvena suksikauppa piristyi Kouvolassa mukavasti kauden edetessä ja hiihtokelien parantuessa.

— Sää sen määrää, milloin suksia myydään. Kotimaiset sukset ovat menneet hyvin kaupaksi viime aikoina.

Hagman laskeskelee, että kuntohiihtäjän perussatsaus uusiin välineisiin on 200—400 euroa. Hieman innokkaammat harrastajat sijoittavat usein muutaman sata euroa siihen päälle laadukkaampiin välineisin.

Juttua muokattu kello 10.08. Korjattu kirjoitusasua.