Kymenlaakson väylille suunnattu lisärahoitus ilahduttaa: ”Kinttupoluilta leveämmille baanoille”

Kymenlaakson kauppakamarissa otettiin torstaina tyytyväisenä vastaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ilmoitus maakuntaan osoitetuista väylien korjausvelkamäärärahoista.

LVM myönsi lisärahoitusta muun muassa Keltakankaan liittymän parantamiseen valtatiellä 15. Liittymä muutetaan eritasoliittymäksi. Työn kustannusarvio on 6,1 miljoonaa euroa.

Kauppakamarin toimitusjohtaja Jouko Lehtoranta iloitsee Kouvolan ja Kotkan välisen tärkeän osuuden kehittämisestä.

— Nyt saatiin pää avattua valtatien 15 osalta ja siirrytään kinttupolulta leveämmille baanoille pikkuhiljaa, Lehtoranta sanoo kauppakamarin tiedotteessa.

— Tie on elintärkeä suurteollisuuden kuljetusreitti ja Kymenlaakson kaupunkiseutujen työmatkaliikenteen pääväylä.

Myös valtatien 26 parantamiseen kohdentuu lisärahoitusta. Haminaan ja Etelä-Karjalan puolelle Luumäelle rakennetaan ohituskaistat. Työn kustannusarvio on 3,4 miljoonaa euroa.

— Valtatie 26 on maakuntamme toinen pohjois–etelä-suuntainen raskaan liikenteen väylä ja hyvä, että se saa nyt alkurahoituksen ohituskaistojen rakentamiseen, Lehtoranta sanoo.

Muita lisärahoitusta saaneita kohteita Kymenlaaksossa ovat Hovinsaaren tavara-aseman raiteistomuutokset ja asetinlaitteen uusiminen Kotkassa ja Itä-Suomen junaliikenteen vanhentuneen ohjausjärjestelmän kehitettäminen ja keskittäminen Kouvolassa. Molempien kustannusarviot ovat 12 miljoonaa euroa.

Lisärahoitus otetaan vielä nimeämättömien liikenneväylien kehityshankkeista, joista hallitus on päättänyt siirtää kaikkiaan 364 miljoonaa euroa perusväylänpitoon ja yksityisteiden valtionavustuksiin vuosina 2017–2019. Rahoitus kohdistuu maanteiden, rautateiden ja yksityisteiden parantamiseen sekä kaupunkiseutujen liikennehankkeiden tukemiseen. Lisärahoituksesta kohdennetaan maanteille 163 miljoonaa euroa ja rautateille 101 miljoonaa euroa.

Kommentoidut