Kouvolan festivaalit keräsivät runsaat 6000 kävijää —  Festarikävijät eivät sikailleet, vaan keskittyivät maltilliseen juomien maisteluun ja esityksistä nauttimiseen

Tapahtumajärjestäjät miettivät jo, miten festivaaleja voisi entisestään kehittää.

Moises Garibay

Lauri Tähkää Iskelmäkesä-festivaalilla oli kuuntelemassa iloista porukkaa.
Lauri Tähkää Iskelmäkesä-festivaalilla oli kuuntelemassa iloista porukkaa.

Kouvolan tapahtumarikas superviikonloppu on ohi, mutta muistot säilyvät pitkään. Festivaalijärjestäjät kertovat vierailijoiden lähteneen tapahtumista hymyillen, eikä harmaan sään annettu lannistaa.

— Kaikki meni sekä meidän että asiakkaiden osalta hyvin. Kävijöitä oli arviolta 3750, Kymijoki Beer Festival -tapahtuman järjestäjä Sanna Solkinen kommentoi sunnuntaina.

— Meininki oli hyvä ja juoma virtasi. Oli ihana nähdä porukan poistuvan tapahtumasta iloisena.

Vaikka asteita oli parikymmentä vähemmän kuin viime vuonna, sää ei Solkisen mukaan vaikuttanut kävijöiden viihtyvyyteen.

— Kyllä suomalaiset ovat sen verran tottuneita säätilan vaihteluihin, ettei se pilaa fiilistä.

Meininki oli hyvä ja juoma virtasi. Oli ihana nähdä porukan poistuvan tapahtumasta iloisena. — Sanna Solkinen

Ginit, viskit ja viinit löysivät maistajansa

Erityisen yllättävää Kymijoki Beer Festivalissa oli ginien, viskien ja viinien menestys. Tuotteitaan festivaalilla myynyt käsityöläispanimo Tampere & Brewing Distilling co joutui hakemaan lisää juomista kesken tapahtuman.

Moises Garibay

Olut ei ole ainut juoma, joka Kymijoki Beer Festivalin kävijöitä kiinnostaa. Myös viskillä, ginillä ja viinillä on runsaasti maistajia.
Olut ei ole ainut juoma, joka Kymijoki Beer Festivalin kävijöitä kiinnostaa. Myös viskillä, ginillä ja viinillä on runsaasti maistajia.

Vaikka olut on tapahtuman päätuote, kiinnostus muita juomia kohtaan tullaan Solkisen mukaan huomioimaan jatkossa entistä paremmin.

— Meille on tärkeää, että paikalla olevien yhteistyökumppanienkin toiminta sujuu ja kysyntää riittää.

Oheispalveluiden laajentamista miettii myös perjantaina ensi kertaa järjestetty Kouvola Rock City -festivaali. Tällä kertaa tarjolla oli lähinnä fanituotteita ja yhteistyökumppanin eli Kouvolan Lakritsin kanssa tehty paketti.

— Esimerkiksi ruokamyynti olisi seuraava askel ja ehkä muitakin oheispalveluita voisi miettiä, festivaalin järjestäjiin kuuluva Heidi Koskinen-Järvisalo sanoo.

Yleisöpalaute käydään läpi

Tuottaja Essi Nurkka kiittelee Kouvolan Iskelmäkesän menneen ”todella hyvin.”

— Tunnelma oli käsinkosketeltava eikä koleampi sää haitannut juurikaan. Molemmat illat olivat artistikattaukseltaan monipuolisia ja yleisö oli upeasti mukana läpi illan.

Kävijöitä Nurkka arvoi olleen noin parituhatta.

— Raskasta Iskelmää kiinnosti kouvolalaisia selvästi perjantaina kuin myös Lauri Tähkä lauantaina.

Nurkan mukaan mahdollisia muutoksia tuleviin festivaaleihin on vielä liian varhaista arvioida.

— Käymme läpi tapahtuman asiakaskyselyt ja -palautteet, ja mahdollisia muutoksia lähdetään kartoittamaan niiden perusteella. Keskuskirkon puisto tarjoaa hienon miljöön Iskelmäkesän kaltaisille pienemmille festivaaleille. Toivotaan, että pääsemme jatkossakin hyödyntämään sitä, Nurkka sanoo.

Kenkäkukkula moitteettomassa kunnossa

Perjantainen Kouvola Rock the City ansaitsi kymmenen pistettä ja papukaijamerkin. Kenkäkukkula oli moitteettomassa kunnossa tapahtuman jälleen. Siivoojat pääsivät vähällä.

Moises Garibay

Festarikansa Kouvola Rock Cityssä käyttäytyi harvinaisen siivosti.
Festarikansa Kouvola Rock Cityssä käyttäytyi harvinaisen siivosti.

Koskinen-Järvisalo oli lauantaina Kenkäkukkulalla siivoamassa paikkoja.

— Täällä oli todella siistiä siihen nähden, että kokeneen järjestyksenvalvojan arvion mukaan paikalla oli 800 — 900 ihmistä.

Koskinen-Järvisalo sanoo, että bändien esitysten aikana oli toki vaihtuvuutta eli arvio on koskee koko iltaa.

Kouvola Rock City -ry saaneekin tuulta purjeisiin.

— Ensimmäisellä kerralla kannattaa keskittyä perusasioihin, mutta kyllä me varmasti jatkoon pyrimme.

Kommentoidut