Kouvola ja Kotka haluavat junaliikenteen kokeiluun — Yhdellä lipulla pääsisi sekä junalla että bussilla

Liikenne- ja viestintäministeriö valitsee mukaan pääsevät alueet marraskuussa.

Katja Juurikko

Kouvola ja Kotka haluavat kehittää Kymenlaakson junaliikennettä sujuvammaksi.
Kouvola ja Kotka haluavat kehittää Kymenlaakson junaliikennettä sujuvammaksi.

Kouvola ja Kotka hakevat yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön pilottialueeksi. Toiveissa on erityisesti kaupunkien välisen henkilöjunaliikenteen kehittäminen.

Maakuntasuunnittelija Matti Konttinen Kymenlaakson liitosta kertoo, että Kotka—Kouvola-välin junaliikenteessä on monestakin syystä kehittämistarvetta.

— Yksi keskeinen syy on se, että sote-palvelujen keskittäminen on lisännyt liikennettä.

Kotka—Kouvola-junaliikenteen aikataulut eivät Konttisen mukaan nykyisin vastaa työ- ja opiskeluliikenteen tarpeita.

— Myös se on merkittävää, että pystyttäisiin paremmin huomioimaan jatkoyhteydet maakunnan rajojen ulkopuolelle. Siinä ei saisi tulla tarpeettoman pitkiä odotusaikoja.

Pilottihakemuksessaan Kotka ja Kouvola ovat esittäneet myös lippujärjestelmän yhdenmukaistamista. Jos se toteutuisi, voisi matkustaja ostaa yhden lipun, jolla kulkee sekä junassa että linja-autossa.

Junayhteyden parantaminen tukisi tapahtumamatkailua

Kotkan ja Kouvolan junayhteyksien parantaminen tukisi Konttisen mukaan myös molemmilla paikkakunnilla järjestettäviä tapahtumia.

— Olisi ilman muuta hyvä, jos naapurikaupungista pääsisi joustavasti tulemaan kestävillä liikkumistavoilla.

Konttinen muistuttaa myös, että niin Kotkassa kuin Kouvolassakin on vireillä merkittäviä kehittämishankkeita. Kouvolassa suunnitelmat keskittyvät matkakeskuksen ympäristöön, Kotkassa Kantasatamaan.

— Toteutuessaan ne lisäävät Kotka—Kouvola-välin liikennettä.

Hakemusta ovat olleet sorvaamassa myös Kymenlaakson liitto ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus. Kymenlaaksossa ei ole vielä tarkemmin pohdittu, kuinka monta junavuoroa etelästä pohjoiseen ja takaisin olisi riittävästi.

— Jos pääsemme pilottialueeksi, alkavat tarkemmat neuvottelut muun muassa VR:n kanssa.

Konttinen korostaa, ettei pilottihankkeessa olisi kyse pelkästään junavuoroista, vaan liikkumisesta kokonaisuudessaan. Yhtä lailla puntariin tulisivat tavat, joilla matkustajat pääsevät juna-asemille tai -seisakkeille ja niiltä pois.

— Infran täytyy olla hyvässä kunnossa.

Liikenne- ja viestintäministeriö valitsee alueellisen liikenteen pilottikohteet marraskuussa. Pilotin suunnitteluvaihe alkaa joulukuussa 2018. Pilottihanke käynnistyy aikaisintaan joulukuussa 2019.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut