Koronakevät pakotti myös julkisen terveydenhuollon digiloikkaan Kymenlaaksossa – Etävastaanottopalveluista on tulossa pysyvä käytäntö,

Kouvolan Mitä kuuluu -puhelut tavoittivat kohderyhmästään jokaisen.

Sauvo Jylhä

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.

Etävastaanottopalveluista tehdään Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä Kymsotessa pysyvä käytäntö monella alalla, kertoo Kymsoten sähköisen asioinnin kehittämispäällikkö Carita Vanhala. Esimerkiksi nuorisopsykiatria, omaishoito, kuntoutuspalvelut ja lastensuojelun jälkihuolto ovat pitäneet etävastaanottopalvelua erittäin hyödyllisenä. Myös omaishoito pystyy Vanhalan mukaan ottamaan paljon.

Vanhalan mukaan on haastavaa, että kaikki terveydenhuollon alat eivät ole päässeet kokeilemaan etäpalvelua yhtä paljon. Etäpalveluihin tarvittavat laitteet, kuten kamerat, olivat vähissä kun laitteiden kysyntä kasvoi keväällä valtavasti.

Etäpalveluihin siirtyminen tehtiin Vanhalan mukaan koronan takia ehdottomasti nopeammin kuin muuten olisi tehty.

– Palvelun käyttöön ottaminen pakotti Kymsoten digiloikkaan.

Byrokratia etävastaanottopalvelusta saatiin tehtyä parissa viikossa. Henkilökunnan koulutukset tehtiin myös etänä. Nyt Vanhalan mukaan jo 130 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista on kirjautunut etävastaanottojärjestelmään.

Puheluiden ja kauppa-avun jatkoa pohditaan uudelleen elokuussa

Kymenlaakson kunnat ja Kymsote toteuttivat keväällä myös soittorinkipalvelun yli 80-vuotiaille. "Mitä kuuluu" -soittorinki aloitti huhtikuun alussa. Puheluissa kunnan työntekijä, vapaaehtoiset ja seurakuntayhtymien diakoniatyöntekijät soittivat vanhuksille ja kysyivät arjen sujumisesta poikkeusolojen aikana.

Puheluita tehtiin Kouvolan yhteisöpalvelujen palvelupäällikön Anne Erikssonin mukaan noin 4500. Vielä 120 jatkopuhelua on tekemättä. Jokainen kohderyhmään kuuluva on Erikssonin mukaan kuitenkin tavoitettu vähintään kerran.

Kouvolan kaupunki järjesti lisäksi yli 70-vuotiaille kauppa-apua. Viime viikkoon mennessä asiointikäyntejä oltiin tehty jo 670.

Kauppa- ja apteekkiapu toimii kesäkuun loppuun asti. Kaupungin keskustelupuhelin on auki heinäkuun loppuun asti. Elokuussa kaupungin valmiusryhmä tarkistaa sekä kauppa-avun että puheluiden tarpeen. Jatko riippuu elokuun koronavirustilanteesta ja valtakunnallisista ohjeistuksista.

Puheluista ja kauppa-avusta on saatu kiitosta.

– En ole ikinä kunnan virkamiehenä saanut niin myönteistä palautetta, Eriksson sanoo.

Luetuimmat