Kouvola suunnittelee koulukuljetuksia uusiksi, jos osa kyytiä tarvitsevista ei palaa ensi viikolla kouluun – "Kipeänä ei saa tulla kyytiin"

Oppilaat voivat nousta koulubussin kyytiin keskiovesta, eikä heidän tarvitse käydä leimaamassa matkakorttia auton etuosassa.

Jussi Lopperi

Korialaiset yläkoululaiset kuljetetaan Elimäen Kirkonkylälle ja takaisin. Arkistokuva on lokakuulta 2018.
Korialaiset yläkoululaiset kuljetetaan Elimäen Kirkonkylälle ja takaisin. Arkistokuva on lokakuulta 2018.

Kouvolan kaupungin järjestämät koulukuljetukset jatkuvat ensi viikon torstaina peruskoulujen avautuessa. Joukkoliikennelogistikko Hanna Piispa-Malisen mukaan kaupunki ilmoittaa koulukuljetuksista oppilaiden huoltajille heti kun tietoa on.

– Varmasti tämä viikko menee suunnittelussa.

Oppilaiden huoltajien piti viimeistään 6. toukokuuta ilmoittaa, palaako oppilas kouluun.

Piispa-Malinen kertoo, että koulukuljetusten suunnittelijat odottivat torstaina yhä perusopetuksen hallinnolta tietoa siitä, mihin kouluihin palaajiksi ilmoittautuneet jakautuvat ja minkä koulukuljetusreitin varrella he asuvat.

Kouvolassa koulukyytiin on nyt oikeutettu 1 613 oppilasta.

Kasvatus- ja opetusjohtaja Veikko Niemi kertoi Kouvolan Sanomille keskiviikkoiltana, että noin 800 oppilaan huoltajat olivat ilmoittaneet oppilaan jäävän loppulukukaudeksi kotiin.

– Ensi torstaina joukkoliikenteen aikatauluissa koulupäivä-merkinnällä varustetut vuorot aloittavat ajon uudelleen normaalisti, Piispa-Malinen sanoo.

Istumaan väljästi

Joukkoliikenteen suunnittelijat ovat ohjeistaneet liikennöitsijöitä, että linja-autoissa voi ottaa sisääntulijoille käyttöön etuoven lisäksi keskioven, jos sellainen autossa on.

– Jos oppilas nousee kyytiin keskiovesta, hänen ei tarvitse käydä leimaamassa matkakorttia auton etuosassa. Pääasia on päästä kyytiin. Toivomme, että oppilaat hoksaavat itse istua väljästi.

Piispa-Malisen mukaan tärkein sääntö matkustajille on se, että kipeänä ei saa nousta kyytiin eikä silloin, jos kotona on flunssa- tai koronavirusoireisia ihmisiä.

Etummaiset penkkirivit pois käytöstä

Linja-autojen kuljettajia suojataan niin, että etummaiset penkkirivit ovat pois käytöstä. Näin on Piispa-Malisen mukaan toimittu jo tähänkin asti busseissa, ja sama käytäntö tulee koulupäivävuoroihin.

– Autoja myös siivotaan tehostetusti. Kun asiakkaat ovat poistuneet, tarttumapintoja puhdistetaan. Myös koulutakseissa tehostetaan siivousta.

Osa kuljettajista käyttää vapaaehtoisesti kasvomaskia, osa ei. Kaupunki ei tällä hetkellä velvoita kuljettajia kasvomaskin käyttöön, eikä asiasta ole valtakunnallisia ohjeistusta.

Puolet kulkee taksilla

Tällä hetkellä Kouvolassa olisi 1 613 koulukyytiläistä, joista 646 kulkisi linja-autolla, 664 taksilla ja 317 taksin ja linja-auton yhdistelmäkyydillä.

Koulukuljetukseen oikeutettuja ovat 1.–2. luokan oppilaat, joiden koulumatka on yli 3 kilometriä. Kyydin saavat myös 4.–10. luokan oppilaat ja esikoululaiset, joiden koulumatka on yli 5 kilometriä.

Lisäksi oikeuden harkinnanvaraiseen kuljetukseen voi saada, jos koulumatka on vaarallinen tai vaikea ja rasittava. Toissijaista koulua käyvällä ei ole oikeutta kyytiin.

Kaupunki mittaa koulumatkan mittausohjelmalla. Matka mitataan lyhyintä, jalankulkukelpoista, yleisessä käytössä olevaa reittiä myöten kotiportilta kouluportille.

Jos koulukuljetusautossa on tilaa, perhe voi sopia suoraan liikennöitsijän kanssa niin sanotusta siipikuljetuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että kyytiin pääsee muukin kuin koulukuljetukseen oikeutettu.

Huoltajat näkevät tiedon kuljetuksista sähköisessä Wilma-järjestelmässä. Kaupunki neuvoo huoltajia ilmoittamaan oppilaan mahdollisesta poissaolosta tavalliseen tapaan suoraan liikennöitsijälle.