Kouvola julistautuu mainoksessa Itä-Helsingiksi — Kampanjalla kerrotaan, että kaupunki on lähellä ja siellä on töitä

Selvitysten mukaan pääkaupunkiseudulla ei välttämättä osata sijoittaa Kouvolaa kartalle.

Lukas Pearsall

Kouvola pyrkii saamaan myönteistä julkisuutta ja osaavia työntekijöitä huumorin keinoin.
Kouvola pyrkii saamaan myönteistä julkisuutta ja osaavia työntekijöitä huumorin keinoin.

Helsingin Sanomien uusimmassa sunnuntainumerossa ilmestyi koko sivun mainos, joka lupaa ”Unelmaduuneja Itä-Helsingissä”. Valokuvassa kaksi takaa päin kuvattua alastonta miestä hyppää järveen. Sivun alalaidassa alaston nainen kirmaa heinikossa.

Työpaikat eivät kuitenkaan ole Helsingissä vaan Kouvolassa. Tarjolla on yli 20 paikkaa Kouvolan kaupungin palveluksessa, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa ja viidessä kouvolalaisessa yrityksessä.

Mainoskampanja on toteutettu Kouvolan kaupungin ja Kouvola Innovationin yhteistyönä. Paperilehden mainoksen lisäksi siihen kuuluu näkyvyyttä Helsingin Sanomien verkkosivuilla ja Oikotie-palvelussa sekä sosiaalisessa mediassa. Mainostoimistoksi valittiin Kouvolan kampanjoita ennenkin hoitanut Nitro ID.

Kinnon viestintäpäällikkö Pirjo Vuorenpää kertoo, että kampanjalla halutaan saada Kouvola kartalle, tuoda sille myönteistä julkisuutta ja saada osaajia Kouvolaan. Kaupungin viestintäpäällikkö Anne Käki mainitsee, että myös se on syytä kertoa, että Kouvolassa on töitä tarjolla.

— Selvitykset ovat osoittaneet, että Kouvolaa ei oikein osata sijoittaa kartalle ja sen luullaan olevan kauempana Helsingistä. Mainostoimisto keksi Itä-Helsinki-termin, jota vähän makusteltiin ja sitten hyväksyttiin, Vuorenpää sanoo.

Mainoksesta tullut palaute on Vuorenpään ollut toistaiseksi myönteistä. Mainoksen lukija ohjataan verkkoon Kinnon työpaikkasivulle. Siellä on aloitettu juttusarja, jossa Kouvolassa työskentelevät kertovat kokemuksistaan.

— Kampanjaa jatketaan, jos sen avulla saadaan yrityksiin osaajia, työpaikan kysyjiä ja liikennettä yritysten verkkosivuille, Vuorenpää toteaa.

Mainoksen kuvitus on yhdistetty kahdesta elimäkeläissyntyisen Jussi Hellstenin valokuvasta. Ne ovat peräisin vuoden 2015 projektista, jossa Hellsten kuvasi Kouvolaa 24 tunnin ajan.

Kampanjan hinta Helsingin Sanomien paperilehdessä ja verkossa on noin 20 000 euroa. Se jaetaan kaupungin ja mukana olevien yritysten kesken.

Täsmennetty lausetta kampanjan jatkomahdollisuuksista kello 13.09.

Luetuimmat