Kouvolalainen lentokapteeni ehdottaa ilmailualan koulutuskeskittymää Uttiin

Ilmailualalla tapahtuu paljon muutoksia. Pyhtäälle rakennetaan yksityistä lentokenttää. Malmin lentokentän toiminta saattaa päättyä lähivuosina.

Lukas Pearsall

Utin lentokentällä operoi pääasiassa puolustusvoimat ja laskuvarjohyppääjät.
Utin lentokentällä operoi pääasiassa puolustusvoimat ja laskuvarjohyppääjät.

— Kouvolan logistiikkastrategiaan sopisi erinomaisesti Utin lentokentän kehittäminen ilmailualan koulutuskeskittymäksi, ehdottaa liikennelentäjä, lentokapteeni Petteri Hirvonen.

Hän on seurannut ilmailualan kehitystä ja toteaa, että muutoksen tuulia on ilmassa. Helsingin Malmin lentokentällä saattaa lentotoiminta loppua lähivuosina. Siellä toimivat lentokoulut etsivät parhaillaan uusia toimipaikkoja. Osia toiminnoista on jo siirtynyt muualle, lähinnä Tampere-Pirkkalaan, Turkuun ja Kuopioon.

Porissa toimiva liikennelentäjiä kouluttava Suomen ilmailuopisto oli vuosi sitten tilanteessa, jossa se haeskeli uutta sijaintipaikkaa.

— Miksei suunta voisi olla Utti, joka kuitenkin on lähinnä Helsinkiä oleva toimiva kenttä, Hirvonen kysyy.

Yksityinen toimija on rakentamassa Pyhtäälle uutta lentokenttää. Vaikuttaako se mahdollisuuksiin kehittää toimintaa Utissa?

Kouvola innovationin toimitusjohtaja Martti Husu sanoo, että joitain yhteydenottoja Malmilla toimivista yrityksistä on Kouvolaan tullut, mutta vielä ei ole mitään konkreettista kerrottavaa.

— Mahdollisuuksia on tutkittu ja kaupunki on varautunut niin, että tulijoille on osoittaa rakennustontteja kentän vierestä.

Husun mukaan infrastruktuuri on Utissa kunnossa.

Aiemmin on puhuttu lentorahtiliikenteen saamisesta Uttiin, mutta se ei Husun mielestä ole tällä hetkellä realistisista.

— Isoilla kuriiriyrityksillä on vakiintuneet reitit ja kentät, eikä niillä ole tarvetta muutokseen. Sitä varten tarvittaisiin myös isoja investointeja.

Fasiliteetit ovat Utissa kunnossa: lennonjohto toimii arkipäivisin ja asvaltoitu kiitorata on kahden kilometrin mittainen. Lisäksi Utissa on mittarilentomahdollisuus.

Malmilla toimivan Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen kertoo, että harjoituslennot on siirretty Kuopioon, Tampereelle ja osittain Ruotsiin. Malmin kentällä ei enää ole lennonjohtoa.

Malmilla jatkuvat edelleen simulaattoriharjoitukset ja teoriaopetus.

Lentoharjoituksia tehdään eri puolilla maata leirimuotoisina. Viljanen tuntee Utin olosuhteet ja sanoo, että se on hyvä harjoituskenttä ja lähempänä kuin muut kentät.

— Utti on mukana harkinnassa, kun suunnittelemme jatkoa. Uttiin on tehtykin harjoituslentoja mittarilentomahdollisuuden takia.

Aeropole Oy:n toimitusjohtaja Mikko Riepula kertoo, että yrityksellä on toimipisteet Malmin lisäksi Kuopiossa, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. Uttia yritys käyttää jo nyt sivukoulutuskenttänä sen vuoksi, että Utissa on mittarilähestymislaitteet.

Kun lentotoiminta loppuu Malmilla, Aeropolen toiminta hajautuu luultavasti usealle paikkakunnalle.

— Uttikaan ei ole poissuljettu, joskin tällä hetkellä kallistumme enemmän Pirkkalan suuntaan, Riepula arvioi.

Tähän vaikuttaa se, että Kouvola on selvästi pienempi talousalue. Riepulan mukaan asiaan vaikuttaa sekin, miten eri paikkakunnilla kehitetään lentokenttien infraa. Pyhtään hanketta hän ei toistaiseksi näe Utin kilpailijana.

Suomen ilmailuopistolla oli vielä vuosi sitten suunnitelmia muuttaa pois Porista, sillä Porin kentältä loppui reittiliikenne. Kentän ainoana käyttäjänä toiminta olisi tullut opistolle kalliiksi.

Opiston toimitusjohtaja Juha Siivonen sanoo, että muuttotarve poistui, koska Porista aloitettiin säännölliset reittilennot Helsinkiin ja Tukholmaan.

Pyhtäälle uusi lentokenttä

Viime vuonna aloitettiin Pyhtään kirkonkylän lähelle rakentaa yksityistä lentokenttää. Hankkeen alullepanija, lentokapteeni Esa Korjula on kertonut, että Pyhtäällä ei yritetä korvata, vaan osaltaan vähän paikata Malmin kentän jättämää aukkoa. Kentän käyttäjiksi toivotaan ilmailun harrastajia ja muuta pienilmailua.
Ensimmäinen kone laskeutui Pyhtäälle viime marraskuussa. Kentän kiitorata on 1200 metriä pitkä ja 30 metriä leveä.

Keväällä työt jatkuvat ja kiitorata päällystetään. Kentälle on tarkoitus rakentaa satelliittilähestymisjärjestelmä, johon ei tarvita lennonjohtoa.

Kiitoradan viereen rakennetaan lentokonehalli eli hangaari, jossa on tilaa noin 15 koneelle. Lisäksi halliin tulee tilaa huoltoyritykselle sekä uuden lentoaseman sosiaalisille tiloille. Ensimmäisen investointivaiheen kustannusarvio on kaksi miljoonaa euroa.

Kotkan ja Pyhtään yhteinen ympäristölautakunta on myöntänyt Pyhtään lentopaikalle ympäristöluvan. Siitä on kuitenkin valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen. Valituksen ovat jättäneet Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, luvanhakija Redstone Aero Oy, Kotkan ympäristöseura, Suomen luonnonsuojeluliiton Kymenlaakson piiri ja lähialueen asukkaat.

Luetuimmat