Vihreät haluaa Kouvolan ja Lahden väliset lähijunat kulkemaan jopa tunnin välein

Vihreät esittää lähijunien palauttamista isoille kaupunkiseuduille.

Moises Garibay

Vihreät haluaa kehittää Suomen ja Kouvolan lähijunaliikennettä.
Vihreät haluaa kehittää Suomen ja Kouvolan lähijunaliikennettä.

Vihreät esittää Suomen suurille kaupunkiseuduille uutta lähijunien pilottikokeilua, jolla palautetaan säännöllinen lähijunaliikenne ja vanhojen “lättähattujen” seisakkeet takaisin isoille kaupunkiseuduille. Kokeilulla tuotaisiin vihreiden mukaan jopa miljoona suomalaista lähijunaliikenteen pariin.

Vihreät esittää säännöllistä lähijunaliikennettä Turun, Tampereen, Oulun ja Lappeenrannan kaupunkiseuduille sekä Lahti–Kouvolan-radan lähijunille yhden tunnin vuoroväliä. Lahden ja Kouvolan välillä on viisi käytössä olevaa asemaa, joilla lähijunat pysähtyvät.

– Haluamme saada lähijunat kulkemaan Lahti–Kouvola-välillä jopa tunnin välein. Tämä olisi hyvä jatkumo Kymenlaaksossa käynnissä olevalle Kouvolan, Kotkan ja VR:n junan ja bussin yhteislippukokeilulle. Panostukset junayhteyksiin edistävät Kouvolan ilmastotavoitteiden saavuttamista ja vauhdittaisivat asema-alueiden kehittämistä. Esimerkiksi viime vuoden asuntomessukohde Koria hyötyisi tästä, Kouvolan kaupunginvaltuutettu Jenni Aikio (vihr.) sanoo tiedotteessa.

Tampere–Nokia-pilotista hyviä kokemuksia

Lähijunaliikenteelle on vihreiden mukaan olemassa kasvava kysyntä. Vuonna 2020 toteutettiin lähijunapilotti muun muassa Tampereen ja Nokian välillä.

– Tampereen ja Nokian pilotti osoitti, että jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen. Me vihreät haluamme, että entistä useammalla suomalaisella olisi mahdollisuus matkustaa vähäpäästöisellä ja miellyttävällä tavalla, vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio sanoo tiedotteessa.

Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla matkustettiin lättähatuiksi kutsutuilla junilla. Autoilun lisäännyttyä monet vanhat lähijunaseisakkeet purettiin, mutta vihreiden mukaan valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle.

Seisakeverkoston kustannukset ovat arviolta 20–40 miljoonaa euroa. Seisakkeiden rahoittamiseen voidaan käyttää Euroopan kestävän kehityksen rahastoa sekä valtion infra-budjettia.

– Tavoitteena on, että seisakeverkostot olisivat valmiina vuoteen 2030 mennessä, Mustakallio sanoo.

Vihreät aikoo ajaa tavoitetta niin kevään kuntavaaleissa kuin hallituksessakin. Myös liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on ollut julkisuudessa myötämielinen lähijunaliikenteen kehittämiseen.

Mustakallion mukaan nyt esitetyillä kokeiluilla saataisiin miljoona suomalaista lisää lähijunaliikenteen piiriin.