Kouvolan bioetanolitehtaalle jälleen uusi takaisku: nyt vetäytyi eurooppalainen rahoittaja

Aate Laukkasen suunnitelmat kaatuvat yksi toisensa jälkeen.

Lukas Pearsall

Suomen Bioetanolin toimitusjohtaja Aate Laukkanen. Arkistokuva on huhtikuulta 2015.
Suomen Bioetanolin toimitusjohtaja Aate Laukkanen. Arkistokuva on huhtikuulta 2015.

Myllykosken entiselle tehtaalle kaavailtu bioetanolitehdas on kohdannut jälleen uuden kolahduksen. Eilen keskiviikkona hankkeen vetäjä, Suomen Bioetanolin toimitusjohtaja Aate Laukkanen sai tiedon, että eurooppalainen kumppani on vetäytynyt hankkeesta energiatuen menettämisen takia.

— Tuntuu, että kaikki työ on tehty turhaan, Laukkanen sanoo.

Pitää nyt miettiä, pitääkö toimeksianto keskeyttää.

— Voimme syyttää tästä vain omien ministeriemme päätöksiä. Kansainvälisille rahoittajille on tärkeää, että valtio osoittaa heidän olevan tervetulleita. Jos heistä näyttää, että heitä ei tänne haluta, he löytävät rahalleen kyllä muita ottajia, Laukkanen sanoo.

Laukkanen on palkannut tamperelaisen konsultin etsimään sijoittajaa vaihtoehtoisesti Kouvolaan tai Punkaharjulle.

Kouvolassa etanolia voisi valmistaa oljesta. Punkaharjulla voisi valmistaa selluloosaetanolia hakkuutähteestä ja sahojen sivuvirroista.

— Pitää nyt miettiä, pitääkö toimeksianto keskeyttää, Laukkanen sanoo.

Kiinalaiset vetäytyivät molemmista

Kiinalaiset eivät rakenna Savonlinnaan suunniteltua biodieseltehdasta. Lisäksi Aate Laukkasen suunnitelma Punkaharjun Väärämäen bioetanolitehtaasta ottaa takapakkia.

Savonlinnalainen kansanedustaja Kaj Turunen (sin.) ja toimitusjohtaja Leena Riekkola vahvistavat, että kiinalaiset rahastot eivät investoi Savonlinnan biodieseltehtaaseen.

Tämän vuoden alussa Turusen ja Riekkolan kiinalaiset kumppanit arvelivat rakentavansa ensin Kouvolaan etanolitehtaan, jota Aate Laukkasen yhtiö Suomen Bioetanoli Oy on suunnitellut vuodesta 2014 lähtien. Etanolitehdasta piti alkaa rakentaa UPM:n entiseen tehdasrakennukseen Kouvolaan tämän vuoden keväällä.

Sen jälkeen kiinalaiset olisivat osana samaa investointipakettia rakentaneet biodieseltehtaan Väärämäkeen.

Pettymys toisen perään

Laukkanen suunnitteli etanolitehdasta Väärämäkeen kymmenisen vuotta sitten. Hän siirsi investointisuunnitelmansa Kouvolaan, koska hän sai sinne valtiolta 30 miljoonan euron energiatuen. Tuki kohdistui Kouvolaan, koska kaupunki on äkillisen rakennemuutoksen paikkakunta.

Tämän vuoden heinäkuussa kiinalaiset vetäytyivät Kouvolan hankkeesta.
Riekkolan johtama kiinalaisomisteinen Acvio Oy jatkoi vielä jonkin aikaa sen jälkeen rahoituksen etsimistä Savonlinnan biodieseltehtaaseen, mutta nyt tuokin suunnitelma on siis rauennut.

Laukkanen puolestaan jatkoi rahoituksen etsimistä etanolitehtaalle Kouvolaan. Seuraava takaisku tuli elokuussa, kun työ- ja elinkeinoministeriö ei uusinut Kouvolan energiatukea.

Aiesopimus ei pitänyt

jani sourander

Suomen Bioetanolin tavoitteena oli aloittaa biopolttoaineen tuotanto Myllykosken tehtaalla tämän vuoden syksyllä.
Suomen Bioetanolin tavoitteena oli aloittaa biopolttoaineen tuotanto Myllykosken tehtaalla tämän vuoden syksyllä.

Laukkaselle energiaministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) päätös oli pettymys. Hänellä oli siinä vaiheessa tiedossaan asiasta kiinnostunut eurooppalaisen rahoittaja, ja 170 miljoonan euron investoinnista oli tehty letter of intent -aiesopimus Kouvolaan.

Letter of intent ei kuitenkaan ole sitova sopimus, eikä se riittänyt ministeriölle energiatuen jatkamiseksi. Laukkaselle luvattiin, että hän voi hakea energiatukea uudestaan, jos varma rahoittaja Kouvolaan on tiedossa.

Punkaharjun Vääränmäen ympäristölupa on raukeamassa vuodenvaihteessa. Jos se menettää luvan, mahdollisena sijaintipaikkana Kouvola on etulyöntiasemassa.

Kouvolassakaan ei ole ympäristölupaa, mutta Myllykoskella on valmiina UPM:n entinen tehdasrakennus, johon Laukkanen saisi perustaa etanolitehtaan. Väärämäessä ei ole rakennettu mitään.

FAKTA: Diesel vai etanoli?

Bensiinin sekaan laitettava bioetanoli valmistetaan käyttämällä ja tislaamalla, kuten muukin etanoli.
Biodiesel vastaa autojen polttoaineena käytettävää dieselöljyä.
Pontikkatehtailija Aate Laukkanen aloitti bioetanolitehtaan suunnittelun Punkaharjulle 12 vuotta sitten. Vuonna 2014 hän siirsi suunnitelmansa Kouvolaan.
Biodieseltehdasta Savonlinnan Pääskylahteen suunnitteli Green Fuel Nordic vuonna 2012.
Biodieseltehdasta Väärämäkeen suunnittelivat kansanedustaja Kaj Turusen ja toimitusjohtaja Leena Riekkolan kiinalaiset yhteistyökumppanit tämän vuoden alussa. Riekkola oli tuolloin työministeri Jari Lindströmin (silloin ps. nyt sin.) erityisavustaja. Perussuomalaisten hajottua hän irtisanoutui tehtävästään.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.