Junayhteys Kiinaan kiinnostaa myös paikallisia elintarvikeyrityksiä Kaslinkia ja HoviRuokaa

Olvi etsii kiinalaista kumppania. UPM:llä ei ole välittömiä suunnitelmia hyödyntää junayhteyttä.

Jussi Lopperi

Ensimmäinen Kiina-juna lähti Kouvolasta kohti Xi'ania viime vuonna marraskuun 10. päivänä.
Ensimmäinen Kiina-juna lähti Kouvolasta kohti Xi'ania viime vuonna marraskuun 10. päivänä.

Kouvolan suuret elintarvikeyritykset Kaslink ja HoviRuoka ovat molemmat kiinnostuneet Kiina-junayhteyden hyödyntämisestä.

Kouvolasta lähtee huhtikuun alusta alkaen juna Kiinan Xi’aniin joka viikko.

Ensimmäinen juna lähti matkaan marraskuussa. Elintarvikkeita ei konteissa ole kuitenkaan vielä kuljetettu, koska tavaran läpimeno venäjällä on epävarmaa talouspakotteiden takia.

Venäjällä on omat pakotteensa tuontituotteille. Myös läpikulkuliikenne Kiinaan voidaan tulkita tuonniksi Venäjälle, joten elintarvikkeita ei uskalleta vielä kontteihin lastata.

Kaslinkilla ei valmiita suunnitelmia

Kaslinkin toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen sanoo, että mitään valmiita suunnitelmia Kiinan varalle ei ole.

— Toki olemme kiinnostuneita, milloin rautatieyhteys Kiinaan mahdollistaa myös elintarvikkeiden viennin. Jos yhteys avautuu, pyrimme sitä hyödyntämään. Varsinkin kaurapohjaisilla tuotteilla on vientipotentiaalia. Eli kuulolla olemme.

HoviRuoka Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kaikkonen sanoo, että Kiina ei ole yrityksen tärkeyslistalla ensimmäisenä.

— Se on kuitenkin mahdollisuus, jos yhteys avautuu. Puhtaat ja terveelliset elintarvikkeet ovat kovassa kurssissa Kiinassa. Olemme tehneet aikoinaan markkinatutkimustakin Kiinasta, ja lihapiirakan tapaisille tuotteille voisi olla siellä hyvinkin kysyntää.

Olvi etsii kiinalaista kumppania

Iisalmelainen panimoyhtiö Olvi kertoi viime syyskuussa Kouvolan Sanomissa, että yritys aikoo hyödyntää heti alusta alkaen Kouvolan ja Xi’anin välistä junayhteyttä.

Elintarvikepakotteet eivät koske juomia, joten esimerkiksi olutta voidaan lastata Kiinaan meneviin kontteihin jo nyt.

Toimitusjohtaja Lasse Aho sanoo, että Olvin tuotteita ei ole vielä kolmen ensimmäisen liikennöintikuukauden aikana mennyt Kiinaan.

— Toivottavasti saamme lähitulevaisuudessa hyödynnettyä yhteyttä. Junayhteys nopeuttaa tuotteiden markkinoille saamista useilla viikoilla. Emme ole vielä saaneet niin merkittävää kauppaa, että vienti olisi kannattavaa.

Aho jatkaa, että Kiina-kuvioita suunnitellaan kaiken aikaa. Haussa on pitkäaikainen kiinalainen kumppani.

— Tämän vuoden aikana toivon mukaan pääsemme vauhtiin. Kiinan markkinat ovat sellaiset, jonne kaikki yrittävät mennä. Valtaosalle tuoteryhmistämme Kiinassa on potentiaaliset markkinat.

Pääasiassa sahatavaraa ja koneita

Ensimmäisten Kiinaan menevien junien lastina on ollut pääasiassa sahatavaraa, koneita ja laitteita.

UPM:n logistiikkajohtaja Jussi Sarvikas sanoo, että Kiina-yhteyden kehittymistä ja palvelutasoa on seurattu koko ajan.

— Välittömiä toimenpiteitä ja toimituksia meillä ei kuitenkaan ole suunnitteilla. Kustannustasoltaan junakuljetus on enemmän kuin kaksinkertainen merikuljetukseen verrattuna, hän perustelee.

Kouvola Cargo Handling palkkaa lisää työntekijöitä

Kouvola Cargo Handling hoitaa Kiina-yhteyden myyntiä ja markkinointia sekä terminaalitoimintoja ja huolintaa Suomessa.

Toimitusjohtaja Jussi Toikka sanoo, että rautatieyhteys on tuonut jo muutamia lisätyöpaikkoja yritykseen.

— Lisäksi tarvitsemme 1—2 työntekijää lisää varasto- ja terminaalitöihin.

Toikka sanoo, että suurin osa konteista tulee ja lähtee Kouvolasta ilman lastausta ja purkamista.

— Jos lastaus- tai purkupaikka on enintään 300 kilometrin päässä Kouvolasta, yleensä tavarat viedään ja tuodaan valmiiksi konteissa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset