Black Friday on muuttanut yritysten mainontaa — kuluttajat eivät enää odota veronpalautuksia

Kulutustrendit ovat sellaisia, että nuoret tarttuvat niihin ensin ja vanhemmat seuraavat perästä, sanoo Jaana Kurjenoja Kaupan liitosta.

Kai Skyttä

Black Friday on tänä vuonna 24. marraskuuta. Arkistokuva.
Black Friday on tänä vuonna 24. marraskuuta. Arkistokuva.

Tämän viikon perjantaina vietettävä Black Friday on aiheuttanut selkeän muutoksen yritysten mainonnassa ja markkinoinnissa.

— Olemme panneet merkille, että yritykset mainostavat nyt monissa eri kanavissa, kuten mediassa ja omilla verkkosivuillaan. Monet yrittäjistä ovat etsineet uusia mainoskanavia, kuten sosiaalisen median, vaikka eivät olisi muuten mukana somessa, kertoo toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki Mainostajien liitosta.

Mainostaminen on myös kannattanut.

— Vaikka Black Friday on kampanja, jossa mennään eteenpäin hinnalla, on mainostamisella ollut selkeä positiivinen vaikutus myynnilliseen tulokseen.

Kuluttajien ostovoima kasvaa

Kaupan liiton teettämän kuluttajakyselyn perusteella nuoret opiskelijat ja lapsiperheet ovat ostaneet innokkaimmin kampanjatuotteita.

— Viime vuonna Black Friday -hankintoja tehtiin erityisesti kotimaisista verkkokaupoista, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Yksi syy Black Fridayn suosion nousuun on ihmisten ostovoiman kasvaminen.

— Verotus on keventynyt, inflaatio on pysynyt alhaisena ja työllisyystilanne on parantunut. Se parantaa ihmisten ostovoimaa. Ostovoiman kasvaessa kuluttajat eivät enää välttämättä odota joulukuussa tulevia veronpalautuksia ennen jouluostoksille lähtemistä.  

Mitä nuoret edellä, sitä vanhemmat perässä

Tänä vuonna 35-vuotiaat ja sitä vanhemmat kuluttajat seuraavat kampanjointia viime vuotta aktiivisemmin.

— Kun viime vuonna vain 13 prosenttia yli 35-vuotiaista oli valmiita tekemään ostopäätöksiä, on heitä nyt jo 22 prosenttia. Alle 35-vuotiaista peräti 48 prosenttia kertoo seuraavansa tarjouksia aktiivisesti, jatkaa Kurjenoja.

Ilmiö on normaali.

— Kulutustrendit ovat sellaisia, että nuoret tarttuvat niihin ensin ja vanhemmat seuraavat perästä. Yksi esimerkki siitä on mobiilimaksaminen.

Kampanjat kiiinnostavat asiakkaita

Edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta toteaa, että Black Fridayn suosiota Suomessa on kasvattanut kuluttajatottumusten muuttuminen.

— Ennen meillä olivat vain kesä- ja joulualennusmyynnit. Muuttuva kuluttaja haluaa erilaisia kampanjoita ja niitä meillä on nyt paljon. Kaikki eivät vain kulje Black Friday -nimellä.

Black Fridayn tuloa Eurooppaan vauhditti halu saada kampanjatuotot omalle mantereelle.

— Ennen suomalaisetkin ostivat Black Friday -alennustuotteita amerikkalaisista nettikaupoista. Euroopassa herättiin tilanteeseen ja yrittäjät halusivat, että ihmiset tekisivät ostoksensa täkäläisistä verkkokaupoista.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.