Tykkimäen huvipuiston myynti laski viime vuonna lähes 40 prosenttia – KSO selvisi koronavuodesta pienillä tappioilla, vaikka myynti väheni melkein kaikilla toimialoilla

Kasvanut vähittäiskaupan myynti paikkasi muiden toimialojen laskua Kymen seudun osuuskaupassa.

Katja Juurikko

Tykkimäki aukesi viime vuonna vasta 11. kesäkuuta, mikä on yli kuukauden myöhemmin kuin normaalisti.
Tykkimäki aukesi viime vuonna vasta 11. kesäkuuta, mikä on yli kuukauden myöhemmin kuin normaalisti.

Kymen seudun osuuskaupan (KSO) myynti säilyi viime vuonna lähes edellisen vuoden tasolla. Vähittäiskauppa kasvoi, mutta koronapandemia kolhi matkailu- ja ravitsemiskauppaa, KSO kertoo tulostiedotteessaan.

KSO-konsernin verollinen kokonaismyynti vuonna 2020 oli 553,9 miljoonaa euroa. Myynti väheni edellisvuodesta 0,3 prosenttia eli 1,9 miljoonaa euroa.

Vähittäiskaupan myynnin kasvua vauhditti KSO:n mukaan erityisesti etätyöskentelyyn siirtyminen. Ruoan verkkokauppa kasvoi voimakkaasti, ja sen osuus koko päivittäistavarakaupan myynnistä oli viime vuonna 1,2 prosenttia.

Laskua lähes kaikilla toimialoilla

Koronapandemia kolhi voimakkaimmin matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä Tykkimäen huvipuiston liiketoimintaa. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti laski 32 prosenttia ja Tykkimäen myynti peräti 39 prosenttia. Myynnin laskun taustalla olivat toimialaan kohdistuneet rajoitukset sekä suositukset.

Myös liikennemyymälä- ja polttonestekaupalla sekä erikoistavarakaupalla myynti kävi edellisvuotta heikommin. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti laski 9 prosenttia, erikoistavarakaupan myynti 12 prosenttia Koronapandemian aiheuttama epävarmuus vähensi autokauppaa etenkin keväällä.

Uusien autojen myynti taantui, mutta hyvin käynyt vaihtoautokauppa paikkasi sitä. KSO:n autokaupan myynti laski kokonaisuudessaan viisi prosenttia..

Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 454 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos oli 13,1 miljoonaa euroa. Edellisvuonna 2019 liikevaihto oli 455,5 miljoonaa ja liiketulos 15,6 miljoonaa.

Katja Juurikko

Hotelli Vaakunan remontti on loppusuoralla. Viimeiset uudet huoneet valmistuvat alkuvuoden aikana.
Hotelli Vaakunan remontti on loppusuoralla. Viimeiset uudet huoneet valmistuvat alkuvuoden aikana.

Vaakunassa remontti valmistuu ja Jokelan S-marketissa alkaa

KSO investoi viime vuonna 24,3 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen investointi oli vuoden 2019 lopussa käynnistynyt Kouvolan hotelli Vaakunan uudistus. Hanke valmistuu alkuvuodesta 2021.

KSO ja Osuuskauppa Hämeenmaa ovat sopineet autokaupan liiketoimintojen yhdistymisestä. Uusi yhtiö toimii Nelipyörä Oy:n nimellä ja on aloittanut toimintansa tämän vuoden alussa. Nelipyörä Oy:llä on 7 toimipaikkaa, jotka ovat Kymenlaakson lisäksi Päijät-Hämeessä ja Uudenmaalla.

Vuonna 2021 KSO jatkaa muun muassa S-market-verkoston uudistamista. Seuraavana vuorossa ovat S-market Jokela Kouvolassa sekä S-market Karhula Kotkassa. Molemmat yksiköt peruskorjataan uusimman konseptin mukaisiksi. Lisäksi sähköautojen latauspisteitä tulee lisää Kymenlaaksoon.

KSO-konsernin vertailukelpoisen liikevaihdon ja tuloksen odotetaan säilyvän tänä vuonna edellisen vuoden tasolla.

250 työntekijää siirtyi kaupan alan töihin muista toiminnoista

KSO:n palveluksessa työskenteli viime vuonna keskimäärin 1 489 työntekijää. Hotellien ja ravintoloiden, liikennemyymälöiden sekä erikoistavarakaupan aloilla yhteensä 250 työntekijää siirtyi vuoden aikana kaupan alan tehtäviin.

KSO:n asiakasomistajia oli vuoden 2020 päättyessä 86 372, mikä on 79,5 prosenttia Kymenlaakson talouksista. Jäsenmäärä nousi viime vuonna lähes 400:lla.

Asiakasomistajille maksettiin bonusta ja maksutapaetua yhteensä 14,9 miljoonaa euroa sekä ylijäämän palautusta 7,6 miljoonaa. KSO:n hallitus esittää, että ylijäämän palautusta maksettaisiin 2 prosenttia asiakasomistajien vuoden 2020 ostoista eli noin 6,2 miljoonaa euroa.