Korona ei pysäytä infrarakentamista – Iitissä sähköpylväitä valmistava Finprofile sai työstettäväkseen 24 junavaunullista puuta Kainuun metsistä

Finprofile toimittaa vuosittain 60 000–80 000 sähkö- ja puhelinpylvästä. Pylväitä menee muun muassa Kreikkaan, Iso-Britanniaan, Saksaan, Italiaan, Israeliin ja Ranskaan.

Jussi Lopperi

Finprofilen palkkeja myydään muun muassa Kreikkaan, Isoon-Britanniaan, Saksaan, Italiaan, Israeliin ja Ranskaan.
Finprofilen palkkeja myydään muun muassa Kreikkaan, Isoon-Britanniaan, Saksaan, Italiaan, Israeliin ja Ranskaan.

Korona-aika ei ole hiljentänyt kaikkia yrityksiä, päinvastoin.

– Meillä tehdään melkein kahta kauheammin töitä, kertoo iittiläisen Finprofilen toimitusjohtaja Lauri Kokko.

Finprofile valmistaa Tillolassa puisia sähkö- ja puhelinpylväitä. Infrarakentaminen ei ole pysähtynyt koronapandemiankaan aikana.

Vastikään Finprofileen saapui 24 junavaunun letka puupylväitä Kainuusta.

– 24 junavaunuun mahtuu pylvästä vähän vajaa 1 500 kuutiota, Kokko kertoo.

Kappalemäärissä tämä tarkoittaa tuhansia puupylväitä. Tillolassa pylväät kuoritaan ja kuivatetaan ennen kuin pylväät lähtevät maailmalle.

– Lähes jokainen asiakas haluaa puunsa sorvattuna. Pylväät lähtevät meiltä kyllästysvalmiina, Kokko kertoo.

Jussi Lopperi

Finprofilen tuotantoalueella valmistetaan vuosittain 60000 -80000 pylvästä.
Finprofilen tuotantoalueella valmistetaan vuosittain 60000 -80000 pylvästä.

Pylväitä suositaan kustannussyistä

Vuosittain Iitissä valmistetaan 60 000–80 000 pylvästä. Kokon mukaan kauppa on käynyt varsin mukavasti koronasta huolimatta.

– Tilauskanta on erittäin hyvä. Kaikki pylväät mitä tulee, viime kädessä lähteekin.

Finprofilen asiakkaina on pääasiassa ulkomaisia laitoksia, jotka kyllästävät pylväät sähkö- ja puhelinyhtiöille. Tällä hetkellä Finprofilen suurimmat vientikaupat ovat Kreikkaan, Isoon-Britanniaan, Saksaan, Italiaan, Israeliin ja Ranskaan.

Suomessa puisia puhelin- ja sähköpylväitä on purettu monin paikoin ja vaihdettu maakaapeleihin. Kokon mukaan trendi on sama muuallakin, mutta pylväille on yhä kysyntää.

– Kaapelin laittaminen on verrattain kallista puuhaa. Jos kaikki linjat korjattaisiin ja vaihdettaisiin maakaapeiksi, se olisi valtavan kallista.

Jussi Lopperi

Kuorimisen jälkeen palkit ilmakuivatetaan.
Kuorimisen jälkeen palkit ilmakuivatetaan.

Toimitusketju työllistää monia

Finprofile tilaa yleensä puunsa 200 kilometrin säteeltä.

– Valtaosa pylväspuista tulee meille kumipyörillä.

Tämän viikon puutoimitus saapui raiteita myöten lähes 500 kilometrin päästä.

Kokko iloitsee siitä, että toimitusketju työllisti useita eri tahoja. Kainuussa puiden hankinta tarjosi töitä korjuu- ja kuljetusyrittäjille. VR hoiti kuljetuksen Kontiomäeltä Kouvolaan. Nastolalainen Kuljetus Timo Salo urakoi pylväät Finprofilen pylväsasemalle.

Lähiseudun yrittäjille toi töitä puolestaan yrityksen viimeisin investointi, eli vastavalmistunut kuorimakone, johon yritys sai tukea ely-keskukselta viime vuonna.

– Hankeinvestointi työllisti asennuksen osalta monia paikallisia osaajia, muun muassa Laktek Engineering oy:tä Kouvolasta ja Raskinen Teamia Kausalasta.

Jussi Lopperi

Finprofilen toimitusjohtaja Lauri Kokko esittelee yrityksen uutta kuorimakonetta.
Finprofilen toimitusjohtaja Lauri Kokko esittelee yrityksen uutta kuorimakonetta.

Lomautuksia ei ole tarvittu

Finprofile on toiminut Kausalassa 2000-luvun taitteesta lähtien, mutta yritystoiminnalla on pidemmät juuret.

– Isäni on ollut yrittäjänä vuodesta 1981 lähtien, yritys on tosin toiminut eri nimillä, Kokko kertoo.

Osa Finprofilen yhteistyökumppaneista onkin perua Kokon isän Lasse Kokon ajoilta.

Tällä hetkellä Finprofile työllistää 15 henkilöä. Monissa yrityksissä on tänä keväänä jouduttu turvautumaan lomautuksiin. Finprofilessa näin ei ole tarvinnut tehdä.

Kokon mukaan yrityksen liikevaihto on viime vuosina pyörinyt 4–7 miljoonan euron paikkeilla.

– Vaikea sanoa, mutta tällä tilikaudella arvioisin liikevaihdon menevän yli 5 miljoonan.