Itä-Suomessa suunnitellaan hankeyhtiötä itäradan taakse — Kouvola ja muut kaupungit pohtivat puolen miljoonan euron sijoitusta yhtiöön

Itärata ottaa suunnaan suoraan Kouvolasta Helsinkiin. Jos itärata toteutuu, junamatka Kouvolasta Helsinkiin kestäisi alle tunnin.

Jussi Lopperi

Itäradan vaikutuspiirissä on liki 900 000 asukasta.
Itäradan vaikutuspiirissä on liki 900 000 asukasta.

Itä-Suomen kaupungit aikovat perustaa hankeyhtiön ajamaan itärata-hankkeen toteuttamista.

Tavoitteena on saada valtio mukaan yhtiöön niin, että ratalinjauksen suunnittelu pääsisi käyntiin tekeillä olevan uuden hallituksen aikana.

Tuoreimmat tiedot hallitusneuvotteluista kertovat, että seuraava hallitus aikoo laittaa liikkeelle mahdollisesti kolme uutta nopeaa junarataa sekä rakentaa ja korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla.

Kolmen kärkihankeen joukossa on myös itärata Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan. Sen hintalappu on noin 1,7 miljardia euroa.

— Se on myönteinen signaali, että itärata on ollut mukana hallitusneuvotteluissa, Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva sanoo.

Portaankorvan mukaan itärata voisi olla valmis 2030-luvulla, kun sen suunnittelu saadaan aloitettua mahdollisimman pian.

— Kouvola ja Porvoo ovat toimineet moottoreina itäradan yhtenäisen viestinnän edistämisessä. Viemme itärataa yhdessä itäisen Suomen kaupunkien ja maakuntien liittojen kanssa eteenpäin.

"Puhuimme puolesta miljoonasta eurosta edellisen hallituksen aikaan"

Mikäli hankeyhtiö toteutuu, sitä pitää pääomittaa kymmenillä miljoonilla euroilla.

Kouvolan vs. kaupunginjohtaja Tuukka Forsell sanoo, että Kouvolassa poliittisia päätöksiä asiasta ei ole tehty. Kaupunki on kuitenkin ollut alusta asti mukana keskustelemassa itäradasta.

— Puhuimme puolesta miljoonasta eurosta edellisen hallituksen aikaan. Jotakin sen suuruista se voisi olla vieläkin.

Forsellin mukaan kaupunkien puolen miljoonan euron sijoituksilla saataisiin hankeyhtiö käynnistymään ja tehtyä itärataan liittyviä selvityksiä.

Tähän asti kunnat ja valtio ovat keskustelleet mallista, jossa valtio omistaisi yhtiöstä 51 prosenttia ja kunnat yhdessä 49 prosenttia. Alustavasti Itä-Suomen kymmenen kaupunkia ovat keskustelleet, että jokainen kaupunki tekisi alkuvaiheessa noin puolen miljoonan euron sijoituksen hankeyhtiöön.

Käytännössä hankeyhtiö voisi ryhtyä suunnittelemaan ja toteuttamaan rataa. Kokonaan valtion rahoituksella rata ei synny, vaan hankeyhtiö voisi ottaa lainaa ratayhteyden toteuttamiseksi. Hankkeeseen on myös saatavilla EU-rahaa.

Yhtiö omistaisi radan ja saisi sijoituksensa takaisin radankäyttömaksuina kymmenien vuosien kuluessa.

Hankeyhtiöt ovat edellisen hallituksen luomuksia, joten seuraava hallitus voi vielä muuttaa toimintamallia.

Lappeenranta ja Imatra laittavat kumpikin kymppitonnin radan markkinointiin

Lappeenrannassa Suomen yrittäjien järjestämässä kuntajohdon seminaarissa Itä-Suomen kuntajohtajat pitivät asiasta yhteistä palaveria.

Kaupunginjohtaja Kimmo Jarva sanoo, että Lappeenrannassa poliittisia päätöksiä asiasta ei ole.

— Puolesta miljoonasta eurosta on tässä vaiheessa vasta puhuttu. Rata on tärkeä Itä-Suomelle. Voimme jäädä paitsioon muun Suomen kehityksestä, jos ratoja kehitetään muualla. Tämä on koko Itä-Suomen yhteinen juttu.

Lappeenranta ja Imatra ovat molemmat lähdössä alkuvaiheessa mukaan 10 000 euron markkinointirahalla. Sama odotetaan myös muilta kaupungeilta.

Mikkelin kaupunginjohtajan Timo Halosen mukaan kaupungin luottamusjohto on ilmaissut kaupungin kiinnostuksen hankkeeseen.

— Yksityiskohdista tai muutenkaan mistään konkretiasta ei ole sovittu.

Tiedossa ei ole esimerkiksi sitä, kuinka paljon kaupunkien tulisi sijoittaa rahaa hankeyhtiöön. Halosen mukaan summa voisi olla suurempikin kuin puoli miljoonaa euroa.

Hankeyhtiön perustaminen oli jo aiemmin esillä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) ja itäsuomalaisten kuntien ja maakuntaliittojen välisissä neuvotteluissa. Myös Kainuu on hankkeen takana.

Tavoitteena on jo pidempään ollut saada itärata mukaan tulevien vuosien liikennesuunnitelmaan, jossa päätetään Suomen liikennehankkeista aina 2030-luvun alkuun asti.

Kun pääministeri Juha Sipilä (kesk.) hajotti hallituksensa ennen eduskuntavaaleja, virkaa tekevä toimitusministeriö ei ole enää voinut asiaan puuttua.

Itärata

Oikoratalinjaus välille Kouvola–Porvoo–Helsinki.

Koukkaus Lahden kautta jää pois.

Nopeuttaisi matka-aikoja Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin noin tunnilla, Kouvolasta noin puolella tunnilla.

Kustannusarvio 1,7 miljardia euroa.

Vaatii perusparannuksia Karjalan ja Savon radoille.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut