Elitloppet edelleen valloittamaton suomalaisravureille – Kouvolan raviradan toiminnanjohtajan Arto Hytösen mielestä Elian Web ja Chief Orlando pystyvät menestymään

Petri Johansson

Chief Orlando ja valmentaja Pia Huusari valmistautuivat Elitloppetiin Julmyrassa Ruotsissa.
Chief Orlando ja valmentaja Pia Huusari valmistautuivat Elitloppetiin Julmyrassa Ruotsissa.

Suomalaistoivot Elian Web ja Chief Orlando juoksevat raviurheilun kevään huipputapahtuman Elitloppetin finaalissa Solvallassa Ruotsissa. Näin uskoo Kouvolan raviradan toiminnanjohtaja Arto Hytönen, joka on seurannut Elitloppetia työnsä puolesta paikan päällä viimeiset 19 kertaa.

– Molemmat suomalaisravurit ovat mahdollisia menestyjiä. Juoksun kulku on tietysti merkittävässä roolissa.

Suomalaisilla kävi arvonnassa hyvä munkki, sillä Katja Melkon valmentama Elian Web starttaa toisessa karsintalähdössä ykkösradalta.

– Kovaa avaava Elian Web on ottanut Ruotsissa seitsemän kertaa keulat ja voittanut aina. Vastustajat kunnioittavat sitä aivan varmasti.

Haminan Neuvottomassa ravitallia pitävän Pia Huusarin valmentama Chief Orlando juoksee ensimmäisessä karsinnassa. Se lataa mailille radalta viisi.

– Chief Orlando avaa myös kovaa ja pystyy jopa piikkiin. Huhtikuussa se veti Solvallassa ensimmäiset 500 metriä 06,9-vauhtia ja voitti vielä tuollaisen avauksen jälkeen lähtönsä. Se oli uskomaton suoritus.

Viimeksi Mantorpissa Chief Orlando laukkasi starttiin. Huusarin mukaan kuski Rikard N Skoglund ajoi liian aikaisin auton taakse ja hevonen hermostui.

– Toivottavasti Chief Orlando ei ylikuumene. Ehkä sille on vain hyvä, että Solvallassa kilpaillaan ilman yleisöä.

Vuosien saatossa Elitloppetiin on osallistunut kaikkiaan nelisenkymmentä Suomessa syntynyttä tai suomalaisomistuksessa kilpaillutta hevosta. Voittoja on edelleen nolla.

– Toivottavasti nyt saisimme juhlia kymenlaaksolaisvoittajaa.

Nopein valitsee finaalin lähtöradan

Arto Hytösen listauksessa ensimmäisestä karsintalähdöstä finaaliin menevät Vivid Wise As, Missle Hill, Chief Orlando ja ranskalainen Earl Simon.

Björn Goopin valmennukseen keväällä siirtynyt Vivid Wise As pääsee ykkösradalta matkaan. Se lienee kärkikamppailussa myös finaalissa.

– Earl Simon lähti siitospuuhien jälkeen autokuljetuksella keskiviikkona Ranskasta kohti Ruotsia. Kuljetus saattaa vaikuttaa suoritukseen. Luokaltaan se on ehdottomasti kisan parhaimmistoa.

Toisessa karsintalähdössä Hytönen veikkaa finaaliin rouhivan Elian Webin lisäksi Billie de Montfortin, Cockstilen ja viimevuotisen Kymi GP -voittajan Racing Mangen.

– Billie de Montfort on tasainen suorittaja, joka saa hyvän juoksun. Sillä on myös rutiinia.

– Racing Mange on elämänsä kunnossa.

Karsintalähtöjen nopein voittaja pääsee valitsemaan finaalin lähtöradan ensimmäisenä. Toisena mieluisaa lähtöpaikkaa tuumii toisen karsinnan ykkönen.

– Moni hakee keulapaikkaa, josta on tietysti lyhyin matka maaliin.

– Mutta jos avaus menee liian kovaksi ja varsinkin liian pitkäksi, voimat voivat olla loppusuoralla vähissä.

Elitkampenilla liikkeelle

Arto Hytönen on ollut viimeiset 19 kertaa Elitloppetissa katsastamassa ravureita Kouvolan kansainväliseen Kymi GP:hen. Nyt huippujen värvääminen ei onnistu edellisvuosien tapaan.

– Puhelinkeskustelujen lisäksi käytössä ovat olleet WhatsApp ja sähköposti.

Sunnuntain kilpailut alkavat pohjoismaisten kylmäveristen suurkilpailulla Elitkampenilla. Suomalaisravureista Antti Tupamäen Polara voitti kisan vuonna 2017, oli toinen vuotta myöhemmin ja viides viime vuonna.

Antti Ojanperän valmentama Josveis saa rattailleen Mika Forssin. Kolmas suomalaisedustaja on Katja Melkon valmentama Vixus.

Elitloppet

Tukholman Solvallan raviradalla järjestettävä kilpailu on Prix d’Ameriquen ja The Hambletonianin ohella yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista ravitapahtumista.

Ykköspalkinto on kolme miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 280 000 euroa.

Menestynein suomalaishevonen on ollut Veijo Heiskasen ohjastama amerikkalaissyntyinen Rosalind’s Guy, joka oli toinen vuonna 1985.

Oman karsintalähtönsä on onnistunut voittamaan vain Charme Asserdal vuosina 1979 ja 1980.