Kymi Ringin mutkat saivat kritiikkiä kuskeilta — Michele Pirro: ”Teknisellä osuudella on paljon mutkia, joissa ei tiedä minne pitää mennä tai milloin painaa jarrua”

Kymi Ringin kaksipäiväiset testiajot päättyivät tiistaina. Kuljettajat olivat pääosin tyytyväisiä rataan, mutta teknisen osuuden mutkia halutaan suoremmiksi.

Katja Juurikko

Italialainen ratamoottoripyöräilijä Michele Pirro kritisoi Kymi Ringin tiukkoja mutkia. Muutoin hän oli rataan tyytyväinen.
Italialainen ratamoottoripyöräilijä Michele Pirro kritisoi Kymi Ringin tiukkoja mutkia. Muutoin hän oli rataan tyytyväinen.

Tiistaina testiajot aloitettiin kuivassa kelissä.

Englantilainen ratamoottoripyöräilijä Bradley Smith, 29, odotti innoissaan ensimmäisiä kuivia kierroksia radalla.

Aprilian tallissa ajavan Bradleyn mukaan uuden radan testaaminen on aina hieman haastavaa, sillä se on uuden asfaltin takia liukas. Maanantaina Kymi Ring oli koko päivän märkä. Smithin mukaan he eivät päässeet testaamaan ihan kaikkea.

— Tärkein tavoitteemme testeissä on ymmärtää tätä rataa mahdollisimman hyvin, ja miten se käyttäytyy eri tilanteissa. Kilpailuissa sellaiseen ei ole aikaa.

Katja Juurikko

Bradley Smith yllättyi, kuinka nopeasti suomalaiset saivat radan valmiiksi testejä varten.

Smith yllättyi, kuinka nopeasti suomalaiset saivat radan valmiiksi testejä varten.

— Minusta on mahtavaa, miten paljon täällä on suomalaisia faneja, vaikka kyseessä ovat vain arkipäivän testiajot.

Smith oli nähnyt radan pohjapiirroksen ja kuvia ennen ensimmäistä ajoaan. Lisäksi hän keskusteli suomalaisten kuskien kanssa Kymi Ringistä paikan päällä. Smith sai muun muassa vinkkejä hyvältä ystävältään ja kilpailijaltaan Niki Tuulilta.

— Tuuli kertoi minulle muun muassa millainen rata on ajaa kuivalla kelillä.

Katja Juurikko

Bradley Smith on juuri lähdössä ensimmäisille kuivan kelin kierroksille Kymi Ringillä tiistaina.

Maanantain ja tiistain ajojen perusteella Smith toivoo rataan muutoksia ennen kilpailuja.

— Mielestäni 80 prosenttia radasta on oikein hyvää, mutta loput 20 prosenttia tarvitsee hiukan muutoksia. Toivottavasti Kymi Ringin rataa muutetaan hieman, sillä radalla on jonkin verran pimeitä mutkia. Yleisesti ottaen rata on kuitenkin oikein hyvä.

Katja Juurikko

Michele Pirro uskoo, että Kymi Ringin tunnusmerkkinä on juuri radan tekninen osuus.

Myös italialainen ratamoottoripyöräilijä Michele Pirron, 33, mielestä rata on vaikea viidennen mutkan jälkeen. Myös hän kokee pimeät mutkat ongelmaksi, joihin toivoo muutosta.

— Teknisellä osuudella on paljon mutkia, joissa ei tiedä minne pitää mennä tai milloin painaa jarrua. Toki rata on vielä tuntematon minulle.

Pirron mukaan rata on erilainen kuin muut maailman Moto GP -radat. Hän uskoo, että Kymi Ringin tunnusmerkkinä on juuri radan tekninen osuus.

— Olen kuskina sellainen, että tykkään eniten vauhdista. Etenkin, jos ajan Moto GP -pyörällä. En nauti niin paljoa teknisestä ajamisesta.

Pirron mukaan radan ensimmäinen osuus on todella nopea.

— Siinä pääsee päästelemään helposti yli 300 kilometriä tunnissa.

Katja Juurikko

Mika Kallio pääsi korkkaamaan Kymi Ringin jo perjantaina. Silloin hän ei kuitenkaan ollut kisakalustolla liikenteessä.

Suomalaisen ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio, 36, pääsi korkkaamaan Kymi Ringin jo viime perjantaina. Silloin hän ei kuitenkaan ollut kisakalustolla liikenteessä.

Maanantain ja tiistain testiajojen perusteella hän toivoo muutoksia muutamiin mutkiin.

— Tällä hetkellä pyörää pitää kääntää teknisellä osuudella koko ajan oikealle ja vasemmalle. Se ei ole ideaalein tilanne Moto GP:ssä. Mutkien välille olisi hyvä saada hieman pidempiä suoria, Kallio kommentoi Autosportsille.

Moto GP -sarjan promoottorin Dorna Sportsin urheilutoimenjohtaja Carlos Ezpeleta piti näkemästään.

— Vierailin täällä muutama vuosi sitten ja minun on rehellisesti sanottava, että paikka on loistava. Tiedän, että nämä viimeiset kuukaudet ovat olleet täällä vaikeita. Minun on onniteltava tekijöitä, koska heidän työnsä on laadukasta. MotoGP-radan vaatimukset ovat erittäin korkeat.

— Ensi kesän kilpailupäivät varmistuvat parin viikon sisällä. Rata soveltuu MM-osakilpailulle, mutta töitä on vielä tehtävä.

Kymi Ringin toimitusjohtaja Markku Pietilän mukaan työt radalla jatkuvat.

— Mutta en osaa sanoa juuri nyt, että missä järjestyksessä mennään. Istumme alas ja katsomme tilannetta.

Ensimmäinen MotoGP-kilpailu on tarkoitus ajaa ensi vuonna heinä- tai elokuussa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset