Kouvolalainen speedwayässä Timo Lahti oli vähällä halvaantua, kun kilpakumppani ajoi hänen päälleen – Katso hurja kuvasarja Ruotsissa sattuneesta kolarista

Jussi Lopperi

Timo Lahti on ajanut speedwayn SM-liigassa jo 12 vuotta.
Timo Lahti on ajanut speedwayn SM-liigassa jo 12 vuotta.

Suomen paras speedwaykuljettaja Timo Lahti katsoo ajassa vuoden taaksepäin.

Hänen ammatissaan moottoriurheilulajissa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Niihin on totuttu.

Silti menneen vuoden sisältämien tapahtumien läpikäyminen saa ulkopuolisen muistuttamaan itseään siitä, että speedwaypyörissä ei tosiaankaan ole jarruja eikä Lahti ole jarrua painanut siviilissäkään.

Pohjeluu poikki.

Puristusmurtuma niskassa.

Mestaruudet Suomessa ja Saksassa.

Omakotitalon ostaminen ja remontoiminen lattiasta kattoon.

Perheen esikoisen odotus.

Koronakriisin takia lomautus.

Moises Garibay

Speedway on kovista nopeuksista huolimatta myös taitolaji, joka vaatii erityisesti tasapainoa ja nopeaa reagointikykyä vaihtuviin tilanteisiin. Pyörissä ei ole turvallisuussyistä lainkaan jarruja.
Speedway on kovista nopeuksista huolimatta myös taitolaji, joka vaatii erityisesti tasapainoa ja nopeaa reagointikykyä vaihtuviin tilanteisiin. Pyörissä ei ole turvallisuussyistä lainkaan jarruja.

Vain 19 päivää pohjeluun murtumasta Lahti palasi kilparadoille Latvian Daugavpilsissä.

Oman joukkueensa Lokomotivin kotikilpailussa rytisi taas.

Puolalainen Kevin Fajfer tuli ottelun toisessa erässä ensimmäisessä mutkassa takaa päälle.

Magneettikuvista paljastui kolmen niskanikaman puristusmurtuma.

Alla kuvasarja peräänajosta:

Romualds Rubenis

6452647.jpg

Romualds Rubenis

6452652.jpg

Romualds Rubenis

6452648.jpg

Romualds Rubenis

6452651.jpg

Romualds Rubenis

6452650.jpg

Romualds Rubenis

6452649.jpg

"Jos pää olisi kääntynyt toiseen suuntaan, nyt en kävelisi"

Niskavammat ovat aina vakavia. Lahti, 27, tietää tämän ja sanoo nyt, että halvaantuminen ja uran loppuminen ennenaikaisesti oli lähellä.

– Pääni kääntyi siinä mällissä alaspäin. Jos se olisi kääntynyt toiseen suuntaan, nyt en kävelisi.

Lahti oli ajanut seitsemän vuotta ilman niskatukea.

Aikoinaan Englantiin unohtunut varuste on nyt jälleen käytössä.

Speedwaypyörä on suhteellisen kevyt (77 kiloa), mutta kun se kiipeää toistasataa kilometriä tunnissa selkään, jälki voi olla tuhoisaa.

Jussi Lopperi

Timo Lahti nousi viime vuoden elokuussa varamiehen paikalta mukaan EM-sarjan osakilpailuun. Hän ajoi Tanskan Vojensissa hyvän näytön sijoittumalla kuudenneksi 17 kuljettajan kilpailussa.
Timo Lahti nousi viime vuoden elokuussa varamiehen paikalta mukaan EM-sarjan osakilpailuun. Hän ajoi Tanskan Vojensissa hyvän näytön sijoittumalla kuudenneksi 17 kuljettajan kilpailussa.

Moottoriurheilijat eivät tunnetusti pienestä hätkähdä.

Laji vaatii tietynlaista sisukkuutta ja kovapäisyyttä.

Ruotsissa jalkansa loukannut Lahti halusi sairaalasta pois ja sai kipsin.

Pohjeluun katkeamisen todennut lääkäri olisi halunnut leikata jalan jo samana iltana.

Seuraavana aamuna Lahti lensi Helsinkiin ja sai kuulla suomalaislääkäriltä, ettei leikkaushoitoa tarvita.

Lahti kuvailee viime vuoden toukokuun viikkoja jopa uransa opettavaisimmaksi ajaksi.

Motivaatio nousi uusiin korkeuksiin.

Moises Garibay

Speedwayssa pyörän painon alaraja on 77 kiloa ja moottori tuottaa säädöistä riippuen 65-80 hevosvoimaa.
Speedwayssa pyörän painon alaraja on 77 kiloa ja moottori tuottaa säädöistä riippuen 65-80 hevosvoimaa.

Kiitosta Hyväriselle ja Järviselle

Nopea paluu kilpailuihin ei ollut speedwayammattilaisen mukaan mikään ihme.

Sen sijaan se oli tulosta oikeanlaisesta harjoittelusta, ruokavaliosta, henkisestä vahvuudesta ja ammattitaitoisesta hoidosta.

– Ensimmäinen lääkäri sanoi, että murtunut luu pitää minut sivussa 10–12 viikkoa. Toinen lääkäri sanoi kuusi viikkoa. Kävelin ilman keppejä ensimmäisen kerran 15 päivää myöhemmin.

Ammattitaitoisella hoidolla Lahti tarkoittaa urheiluvammojen hoitajaksi erikoistuneen lääkäri Eero Hyvärisen ja kouvolalaisen fysioterapeutti Antti Järvisen toimintaa.

Alppihiihtomaajoukkueessa kolmet olympialaiset kolunnut ortopedi Hyvärinen on leikannut muun muassa Kalle Palanderin, Tanja Poutiaisen ja Tero Pitkämäen.

Kouvolassa pesäpalloilijana ja monen palloilujoukkueen fysiikkavalmentajana tunnetun Järvisen teippaustaidot olivat Lahden mielestä ratkaisevassa osassa siinä, että jalkaan ei tullut lisävaurioita Fajferin yliajosta.

Jussi Lopperi

Kuusinkertainen suomenmestari Timo Lahti (oikealla) on ollut viime vuosina suuressa roolissa joukkueen kokoamisessa kotimaisessa SM-liigassa. Lahti edustaa isoveljensä Teemun kanssa tällä kaudella Porin Moottorikerhoa.
Kuusinkertainen suomenmestari Timo Lahti (oikealla) on ollut viime vuosina suuressa roolissa joukkueen kokoamisessa kotimaisessa SM-liigassa. Lahti edustaa isoveljensä Teemun kanssa tällä kaudella Porin Moottorikerhoa.

Tänä vuonna Porin kerhossa

Kuusinkertainen suomenmestari Lahti, 27, on ollut viime vuosina suuressa roolissa joukkueen kokoamisessa kotimaisessa SM-liigassa.

Lahti edustaa isoveljensä Teemun, 32, kanssa tällä kaudella Porin Moottorikerhoa.

PMK:n joukkueen kolmas kuljettaja on tanskalainen Rasmus Jensen.

Joukkueen virallinen nimi on Mad-Croc Speedway.

Sama energiajuomasponsori antoi viime kaudella nimensä Kuusankosken Moottorimieskerhon mestarijoukkueelle.

Kouvola ja Kuusaantien varressa sijaitseva Kymin kenttä ovat edelleen vahvasti liigakartalla, sillä Porin kotikisat ajetaan Kuusankoskella.

Tai ajetaan sitten kun koronatilanne sallii.

Liigakauden piti alkaa helatorstaina juuri Kymin kentältä.

Avi julkaisi tiistaina uusimman tiedotteen kesäkuun rajoituksista.

Suomen Moottoriliitto on alkanut laatia omaa ohjeistustaan ja on luvannut tiedottaa asioista pikaisesti.

Jussi Lopperi

Koronakevät on muuttanut Timo Lahden elämää. Hänet on lomautettu Mad-Croc Lahti Racingista.
Koronakevät on muuttanut Timo Lahden elämää. Hänet on lomautettu Mad-Croc Lahti Racingista.

Lomautus ja odotus

Koronakevät on muuttanut Timo Lahden elämää.

Hänet on lomautettu Mad-Croc Lahti Racingista.

Ensimmäistä kertaa hän vietti vapun Suomessa ja toinen rasti piirretään seinään juhannuksena.

Lahden ja Niina Forsblomin esikoisen laskettu aika on heinäkuun alussa.

– Olen tehnyt pihatöitä kymmenen tuntia päivässä, käynyt pyöräilemässä ja punttisalilla. Fysiikka on kunnossa. Radalla olen ajanut tänä vuonna vain neljä kertaa, sillä treenaamisessa ei ole ollut siihen oikein motivaatiota tässä tilanteessa.

Lahden kilpailukalenteri on mullistunut.

Saksassa speedway-kausi peruttiin jo ensimmäisessä korona-aallossa.

Puolassa kausi starttaa 11. heinäkuuta tyhjille katsomoille.

Ruotsissa ei luultavasti ajeta ollenkaan – tai jos ajetaan, kisat alkavat vasta elokuussa.

Moises Garibay

Kuusankosken Moottorimieskerho on 2000-luvun menestynein kerho speedwayn SM-liigassa.
Kuusankosken Moottorimieskerho on 2000-luvun menestynein kerho speedwayn SM-liigassa.

Niemi tähtäimessä

PMK:n joukkueen taustajoukoissa vaikuttavat edelleen KMMK:n tiimistä tutut joukkueenjohtajat Juha Lahti ja Tapani Ojanperä.

Linkki Poriin on ulvilalainen kuljetuspalveluyritys Porin Nopea.

Se on ollut jo aiemmin Timo Lahden henkilökohtainen sponsori ja joukkueenjohtaja Ville Setälä on hänelle niin sanottu luottopakki.

Viime elokuussa Lahti voitti Yyterissä viidennen peräkkäisen SM-kultansa ja ilmoitti, että nälkää riittää kohti Kai Niemen ennätyksellistä yhdeksää mestaruutta.

Samalla 40-vuotias Yyterin rata Porissa poistui speedwaykartalta, kun radan ympäristölupaa ei enää jatkettu.

Isä Juha Lahti uumoilee, että koronatilanne voi vielä muokata SM-liigasuunnitelmia uusiksi.

Moises Garibay

Kouvola ja Kuusaantien varressa sijaitseva Kymin kenttä ovat edelleen vahvasti liigakartalla, sillä Porin kotikisat ajetaan Kuusankoskella. Liigakauden piti alkaa helatorstaina juuri Kymin kentältä. Arkistokuva viime kesältä.
Kouvola ja Kuusaantien varressa sijaitseva Kymin kenttä ovat edelleen vahvasti liigakartalla, sillä Porin kotikisat ajetaan Kuusankoskella. Liigakauden piti alkaa helatorstaina juuri Kymin kentältä. Arkistokuva viime kesältä.

Tanskalaisen Jensenin tilalle on jo kaiken varalta katsastettu kotimaista kuskia.

Kokoonpano saattaa muuttua vielä lisää.

– Jos ulkomaillakin päästään ajamaan, se tarkoittaa, että kisat vedetään aiempaa tiuhemmassa tahdissa. Tämä taas tarkoittaa sitä, ettei Timo voi aikataulusyistä ajaa Suomessa, koska ulkomaiset sarjat menevät ilman muuta tärkeysjärjestyksessä edelle.