KooKoon lento näkyy myös katsomossa – "Alle 3 000 yleisöillä ei kannata Kouvolassa edes leikkiä liigaseuraa"

KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa on tällä hetkellä ylpeä kouvolalaisesta jääkiekkoyleisöstä ja siitä miten se on ottanut KooKoon joukkueen omakseen.

Lumikki Haaja

KooKoon fanikatsomo on pullistellut kauden aikana kaukalossa saavutetun menestyksen myötä.
KooKoon fanikatsomo on pullistellut kauden aikana kaukalossa saavutetun menestyksen myötä.

Kouvolan KooKoon vahvat otteet kaukalossa ovat alkanee näkyä liigakauden edetessä myös Sumulaakson hallin katsomossa. Tällä hetkellä runkosarjaotteluiden yleisökeskiarvo 3 936 on peräti 623 katsojaa enemmän kuin viime kaudella (3 313).

– Joukkueen urheilullisella menestyksellä on ehkä jopa liiankin iso vaikutus yleisömääriin. Meille on onneksi muodostunut peleihin sellainen hyvä 3 300–3 400 katsojan pohja, sanoo KooKoo Hockey Oy:n toimitusjohtaja Sakari Välimaa.

Viime viikkojen liigakierroksilla on nähty joitain todella pieniä yleisömääriä. Esimerkiksi Sportin ja Jukureiden keskinäistä peliä oli keskiviikkona Kuparisaaressa seuraamassa hätäisesti yli 2 000 katsojaa.

– Meidän ei Kouvolassa kannattaisi edes leikkiä liigaseuraa alle 3 000 yleisöillä. Se olisi mahdoton yhtälö meidän kulunmuodostuksella, Välimaa painottaa.

KooKoo ei kylve rahassa

Välimaan ja KooKoon haaveena on kasvaa tällä vuosikymmenellä 6 miljoonan euron liikevaihtoon, 4 000 katsojan ottelukeskiarvoon ja kahden miljoonan euron pelaajabudjettiin.

Tähän kauteen lähdettäessä nuo luvut olivat 5,2 miljoonaa, 3 300 katsojaa ja 1,7 miljoonaa.

– Eikä se ole edes mitään utopiaa, sanoo Välimaa.

Ennen kuluvaa kautta toimitusjohtaja esitti toiveen, että jokainen katsoja jättäisi yhden euron aikaisempaa enemmän jäähalliin. Se merkitsisi kaudessa noin 100 000 euron lisäystä liigaseuran lompakkoon.

– Se ei ole aivan toteutunut, vaikka otteluiden oheismyyntituotot ovatkin kasvaneet yleisömäärien myötä. Myös playoff-kausikortteja on myyty mukavasti, lisää Välimaa.

Vaikka menestys ja pörhäkät yleisöluvut ovat tuoneet euroja KooKoon lompsaan, ei Sumulaaksossa vielä kylvetä rahassa.

– Pitää muistaa, että olemme hankkineet vahvistuksia kauden aikana, viittaa Välimaa KooKoo-junaan vaudissa hypänneisiin Toni Kähköseen, Libor Sulakiin ja Patrik Puistolaan.

Katja Juurikko

Viime kaudesta kunnolla petraantuneet yleisömäärät ovat olleet myös KooKoon toimitusjohtajan Sakari Välimaan mieleen.
Viime kaudesta kunnolla petraantuneet yleisömäärät ovat olleet myös KooKoon toimitusjohtajan Sakari Välimaan mieleen.

Joukkueen urheilullisella menestyksellä on ehkä jopa liiankin iso vaikutus yleisömääriin. Meille on onneksi muodostunut peleihin sellainen hyvä 3 300–3 400 katsojan pohja. — Sakari Välimaa

Kolme kertaa yli 5 000 katsojaa

Välimaan mukaan hyvän ja huonon kauden eron pitäisi olla mahdollisimman pieni.

– Olemme tällä kaudella menneet jo monta kertaa yli 4 000 katsojan ja pari kertaa yli 5 000 rajan.

Sumulaaksossa on laskettu yli 4 000 katsojan yleisö tällä kaudella 10 kertaa ja yli 5 000 katsojan kolme kertaa. Vain neljässä liigapelissä on jääty alle 3 000 katsojaan.

KooKoon toimistossa tehdään tällä hetkellä jo täysillä töitä ensi kautta varten.

– Budjetti on lyöty lukkoon, samoin kun kausikorttien ja pääsylippujen hinnat, luettelee Välimaa.

Myös nykyisten ja uusien yhteistyökumppaneiden kanssa käydään koko ajan vuoropuhelua.

– Positiivista on, että yhteystyökumppaneiden vaihtuvuus on ollut erittäin pientä, vain prosentin luokkaa.

"Olen saanut yllättyä moneen kertaan"

Yhdeksän kautta KooKoon leivissä työskennellyt Välimaa sanoo, että luuli tuona aikana oppineensa jotain kouvolalaisen jääkiekkoyleisön käyttäytymisestä. Näin ei kuitenkaan ole.

– Olen saanut yllättyä moneen kertaan. Tällä kaudella onneksi positiivisesti.

Tällä hetkellä Välimaa sanoo olevansa erittäin ylpeä kouvolalaisesta jääkiekkoyleisöstä ja siitä miten se on ottanut joukkueen omakseen.

– Iso kiitos tästä lankeaa Kuudes kenttäpelaaja -faniryhmälle, joka on saanut myös muun yleisön syttymään mukaan.