Ketomäki ja Salonen ajoivat mestaruuteen — Korvenkylän ja Junkkarin maanteille piirretty uusi rata palautti sprinttitaistelun eteläisen Kouvolan maisemiin

Reilun viiden kilometrin pituinen vauhdikas reitti sai kuljettajilta kiitosta.

Kari Huusari

Ralli- ja sprinttiratojen taituri, ylistarolainen Jukka Ketomäki kuittasi rallisprintin kauden päätteeksi Suomen mestaruuden. Ketomäki tuuletti vapautuneesti kuohujuomalla Korvenkylän maalaismaisemissa.
Ralli- ja sprinttiratojen taituri, ylistarolainen Jukka Ketomäki kuittasi rallisprintin kauden päätteeksi Suomen mestaruuden. Ketomäki tuuletti vapautuneesti kuohujuomalla Korvenkylän maalaismaisemissa.

Rallisprintin SM-sarjan kuudes ja viimeinen osakilpailu nosti sunnuntaina nelivetoisten sarjan Suomen mestariksi AL-Härmän Jukka Ketomäen. Kaksivetoisissa mestaruuden nappasi Kokemäen UA:n Ari Salonen, joka voitti myös viimeisen osakilpailun. Ketomäki oli Korvenkylässä nelivetoisten yleiskilpailun viides.

Nelivetoisten yleiskilpailun ykkössija meni Suomussalmi Racingin Kai Hyttiselle.

Kaksivetoisissa SM-mitalit jaettiin melkein viipaloimalla, sillä kaikki kolme kärkikuskia päätyi samaan 55,5 pisteeseen. Salonen oli ykkönen, Etelä-Pohjanmaan Juha Mäkelä kakkonen ja Mynämäen UA:n Marko Heikkilä kolmonen, kun jokaiselta ynnättiin yhteen kauden aikaisemmat kisamenestykset.

Sunnuntain kisan käynnistyessä peräti seitsemän kaksivetoisten kuskia kamppaili mitaleista. Rallisprintin SM-sarjassa ei ole koskaan aikaisemmin nähty tilannetta, jossa mitalikolmikko on tasapisteissä.

— Fiilikset ovat huipussaan. Tähän tähdättiin. Ratkaisu jäi kyllä aika viime tippaan, Ari Salonen naureskeli.

Mestaruus ratkesi Salosen hyväksi luokan 6 suuremman osallistujamäärän perusteella. Mäkelä ja Heikkilä kilpailevat samassa luokassa, ja heidän keskinäinen paremmuutensa ratkesi Mäkelän hyväksi suuremman yksittäisen osakilpailun pistemäärän perusteella.

Kokeneet ralli- ja sprinttimiehet Ketomäki ja kuluvan kauden SM-hopeamitalisti, urallaan lukuisia sprinttimestaruuksia voittanut Mäntsälän MK:n Tomi Hallia kertasivat kokemuksiaan pilke silmäkulmassa.

— Sain sentään tällä kertaa pidettyä Tuukan takanani, kolmanneksi Korvenkylässä ajanut Hallia naurahti.

Tomi Hallian poika Tuukka on jo muutaman kerran lyönyt isänsä kovilla radoilla. Hallia muisteli aloittaneensa uransa 1992. Jukka Ketomäki starttasi ensimmäiseen kisaansa 1997. Kaksikko pohtikin jo mahdollisuutta jättää autokisat nuoremmille.

— Luulen, että heivaan koko lajin. Antaa pojan ajaa, tuumaili Hallia.

Ketomäki oli samoilla linjoilla.

— Olisihan se hyvä, että autourheilun pariin saadaan nuorempia kuskeja.

Anjalankosken Urheiluautoilijat järjesti SM-rallisprintin kauden päätöskisan uusissa ympyröissä. Aikaisemmin osa reitistä kulki Korventiellä, mutta se sai kesällä kestopäällysteen, joten sprinttirata vietiin vähän sivummalle. Vain sorapohjaisen reitin loppuosa noudatteli vanhan radan keskivaiheita.

5,2 kilometrin pituinen rata keräsi kuljettajilta runsaasti kiitosta.

Junnu-SM:n ykkönen, Keuruun UA:n Juuso Metsälä viihtyi avarassa peltomaisemassa.

— Radalle voi huoletta antaa kouluarvosanan yhdeksän ja puoli. Vauhtia oli ihan riittävästi.

Metsälä aikoo jatkossa keskittyä enemmän rallin puolelle.

— En minä rallisprinttiäkään sulje kokonaan pois. Mutta tuskin kierrän koko SM-sarjaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut