JJ Lehto otti Tykkimäessä tyypit kouvolalaisen 10-vuotiaan Lauri Halosen uudesta crosskart-autosta: "Auto kiinnosti Jykää tosi paljon"

Huusari Kari

Jyrki Järvilehto kehui Ydrefalk Motorsportin valmistamaa crosskart-autoa todella hyväksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa kuljettajalleen myös haastetta.
Jyrki Järvilehto kehui Ydrefalk Motorsportin valmistamaa crosskart-autoa todella hyväksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa kuljettajalleen myös haastetta.

Jyrki Järvilehto ei peittele innostustaan heitettyään pari kierrosta Tykkimäen radalla. JJ Lehdon alla on uusi Crosskart-auto, 600-kuutioinen Ydrefalk, josta otetut tyypit saavat kokeneen kuljettajan hymyilemään.

– Auto on erittäin hyvä ajettava, jonka pystyy pitämään koko ajan kontrollissa.

Järvilehto huomaa heti, että auto alkaa puskea, kun kaarteessa nostaa kaasupoljinta. Yliohjautuvuus muuttuu aliohjautuvuudeksi. Laite on herkkä.

– Jos niin käy, tiedän ajavani väärin siinä tilanteessa.

Järvilehto myöntää olevansa hieman kateellinen nykyisten nuorten kuskien kalustosta.

– Muistan, kun ajotuntumaa haettiin jollain mopolla. Kesät ajettiin ja talvella oltiin nenä kiinni koulukirjoissa.

Menestystä tullut jo ratin takana

Nuori on oikea sana kuvaamaan JJ:n koeajaman auton varsinaista haltijaa. Kouvolalaisella Lauri Halosella on ikää vasta kymmenen vuotta, mutta plakkarissa on jo muun muassa Crosskartin 85-luokan mestaruus ja Pohjois-Euroopan mestaruus. Jälkimmäisen Lauri voitti luokkansa ensimmäisenä suomalaiskuljettajana.

Moottoriurheiluharrastus alkoi niinkin varhaisessa vaiheessa kuin nelivuotiaana. Lajina oli karting, jota Lauri vieläkin ajaa Crosskartin rinnalla. Kartingissa luokkana on X30 Junior, Crosskartissa ensi vuodesta alkaen Xtrem Junior.

– Crosskartia ajoin ensimmäisen kerran 2917. Tykkään siitä tosi paljon, ja jos kartingiin verrataan, Crosskart vie voiton ihan helposti.

Miksi?

– Se on monipuolisempaa. Voi ajaa soralla, asvaltilla tai lumella. Autoa voi vetää vähän sladiin.

Huusari Kari

Kouvolalainen Lauri Halonen on ehtinyt saavuttaa paljon. Kymmenvuotias kuski on menestynyt niin kartingin kuin crosskartinkin puolella.
Kouvolalainen Lauri Halonen on ehtinyt saavuttaa paljon. Kymmenvuotias kuski on menestynyt niin kartingin kuin crosskartinkin puolella.

Teknisellä puolella ahkeroi Laurin isä Sami Halonen. Hänellä on omaa ajohistoriaa Crosskartin parista, mutta kun Lauri alkoi ajaa, isä päätti keskittyä taustahommiin.

– Saman jännityksen tästä saa kuin ajamisestakin. Itse asiassa radan laidalla jännittää ehkä jopa enemmän, Sami naurahtaa.

Halosten Ruotsista hankkima Ydrefalk on ainoa laatuaan Suomessa. Autossa on Suzukin 600-kuutioinen moottori, jota Sami Halosen mukaan käytetään paljon Crosskarteissa.

– Auto tilattiin tammi–helmikuun vaihteessa, ja se tuli meille kesäkuun alussa.

Sekä suorituskyky että erittäin laadukas työnjälki ovat sitä, mitä Haloset hakivat.

– Se on ehkä paras auto, millä olen ajanut. Kaikki ominaisuudet ovat parempia kuin aikaisemmissa autoissa. JJ Lehtokin antoi sille täydet pisteet, Lauri sanoo.

Testejä kotimaan radoilla

Kisat ovat korona-aikana olleet vähissä. Niinpä Haloset ovat ajaneet testejä Suomen radoilla. Samalla kuski ja tiimi ovat päässeet perehtymään uuteen autoon oikein kunnolla.

– Paras rata? Aika vaikea sanoa… No, Tykkimäki, koska osaan sen parhaiten, Lauri arvioi.

Tuntemistaan ulkomaisista radoista Lauri listaa ykköseksi Bikerniekin, joka sijaitsee Riian lähellä Latviassa.

– Se on hieno rata.

Nuori mies on hankkinut mainetta ja kunnia kotimaan ohella Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Latviassa. Esimerkiksi Pohjois-Euroopan sarjassa ajaa kuskeja Pohjoismaista, Baltiasta ja Venäjältä.

Huusari Kari

JJ Lehto piti kokemastaan Tykkimäen radalla.
JJ Lehto piti kokemastaan Tykkimäen radalla.

JJ Lehdon Haloset tapasivat ensimmäisen kerran viime syksynä. Keskusteluista virisi pitempiaikainen yhteydenpito, ja heinäkuussa Järvilehto vietti päivän Tykkimäessä.

– Auto kiinnosti Jykää tosi paljon, Lauri hymyilee.

Crosskart- ja kartingkuskin elämä ei tietenkään ole pelkkää testiajoa, ainakaan silloin, jos eletään normaaleissa olosuhteissa. Korona pääsi kuitenkin lyömään ison loven suunnitelmiin.

– Kaikki kesäkisat ja ulkomaiset kisat jäivät pois. Kilpailuja olisi ollut varmaan kymmenkunta, Haloset laskevat.

Niinpä kuntoa on pidetty yllä treenaamalla. Ville Sipari vetää Laurille kunto-ohjelmaa, jonka avulla miehenalku jaksaa vastata fyysisesti rankan ajamisen vaatimuksiin. Liikunnallisiin harrastuksiin kuuluu myös scoottaus eli temppupotkulautailu. 12-vuotias isoveli Leevi pelaa puolestaan koripalloa Kouvojen 07-junnuissa.

Hauska ja vitsikäs tyyppi

Ajoharrastuksessa mennään Laurin ehdoilla, Sami ja Kirsi Halonen korostavat.

Ikäisekseen Lauri on hyvin määrätietoinen ja avoin kaveri, joka tietää omat vahvuutensa.

– Olen ihan hauska ja vitsikäs tyyppi, ja rehti kilpailija. Mutta voitontahtoa riittää ihan varmasti.

Tulevaisuudelle Lauri on laatinut selvät suunnitelmat. Hän harjoittelee rallikuvioita simulaattorilla ja tähtää tosissaan oikeille rallipoluille.

– Moninkertainen Suomen mestari Teemu Asunmaa on Laurin rallimentori, Sami Halonen mainitsee.

Uusimmat uutiset