Cup-voittaja Mauno Nieminen, 17, siirtyi Kouvolan Motocrossista Orimattilan Moottorikerhoon kahdesta syystä – Kouvolasta puuttuvat täysimittainen rata ja kovat kilpakumppanit

Yksityistiimi Nieminen MX Racing pitää majaansa Harri-isän ja Hanna-äidin johdolla Kuusankosken Niskalassa.

Tapio Ahlroth

Mauno Nieminen voitti viime vuonna ylivoimaisesti motocrossin 125-luokan Suomen Cupin.
Mauno Nieminen voitti viime vuonna ylivoimaisesti motocrossin 125-luokan Suomen Cupin.

Kello soi 05.00.

Kesätyöpäivä Kaipiaisissa rautatieinfrastruktuuriin erikoistuneessa yhtiössä alkaa kello 6.30 ja päättyy iltapäivällä kolmelta.

Mauno Niemisen, elokuussa 18, päivä jatkuu vielä monta tuntia motocross-radalla.

Useimmiten Ollosten radalla Orimattilassa.

– Keskiviikkona olin kotona kahdeksan jälkeen. Pesin pyörän ja pääsin sisälle yhdeksän maissa. Siihen päälle iltatoimet. Eipä tarvitse paljon unen perään kysellä, Nieminen kertoo normaalista päivästään.

Työmatka hoituu kätevästi omalla autolla, sillä Nieminen on 17-vuotiaana saanut poikkeusluvalla ajokortin jo vuosi sitten.

Cup-voittajana uudet tavoitteet

Nieminen voitti viime vuonna ylivoimaisesti motocrossin 125-luokan Suomen Cupin.

Niemisellä oli ennestään Cupista kakkossija ja SM-sarjasta hopeaa.

Jo viime vuonna päätavoite oli siirretty SM-sarjaan 250-kuutioisten luokkaan.

Siinä hän kaasutteli kaatumisista ja helpoista virheistä huolimatta kokonaispisteissä viidenneksi.

Tänä vuonna tavoitteena on mitali MX2-luokassa.

Kimmo Karjalainen

Tänä vuonna Niemisen tavoitteena on SM-mitali MX2-luokassa.
Tänä vuonna Niemisen tavoitteena on SM-mitali MX2-luokassa.

Viiden osakilpailun SM-sarja starttaa sunnuntaina koronarajoitusten sävyttämänä Karkkilassa.

– Mitali on realistinen tavoite. Viime vuonna ajoin yhden erävoiton. Vauhti riitti jo silloin. Nyt on saatava epätasaisuus pois ajamisesta.

Cup-voittoa Nieminen tuuletti Kouvolan Motocrossin edustajana.

Kevättalvella hän vaihtoi Orimattilan Moottorikerhoon.

Siirron taustalla on kaksi yksinkertaista syytä.

Kouvolasta puuttuvat täysimittainen rata ja kovat kilpakumppanit.

Vielä muutama vuosi sitten KMC:llä oli Niemisen lisäksi kolme muuta SM-tason juniorikilpailijaa.

– Noin tunnin ajomatkan päässä Kouvolasta löytyy kyllä jopa kymmenkunta motocross-rataa. Olen jo tottunut siihen, että radalle pääsy vaatii ylimääräistä autoilua. On tärkeää päästä ajamaan erilaisilla radoilla, koska niinhän SM-sarjassakin tehdään.

Viime vuonna KMC paiski talkoita, jotta Tykkimäen moottoriurheilukeskuksessa oli harjoituskäyttöön soveltuva motocrossrata.

Sitä ennen Kouvolassa ei päässyt moneen vuoteen ajamaan kunnon crossiradalla.

Kimmo Karjalainen

Cup-voittoa Nieminen tuuletti Kouvolan Motocrossin edustajana. Kevättalvella hän vaihtoi Orimattilan Moottorikerhoon. Siirron taustalla on kaksi yksinkertaista syytä. Kouvolasta puuttuvat täysimittainen rata ja kovat kilpakumppanit.
Cup-voittoa Nieminen tuuletti Kouvolan Motocrossin edustajana. Kevättalvella hän vaihtoi Orimattilan Moottorikerhoon. Siirron taustalla on kaksi yksinkertaista syytä. Kouvolasta puuttuvat täysimittainen rata ja kovat kilpakumppanit.

– Orimattilan kerhosta löytyy neljä kovaa kaveria, jotka pitävät huolen sisäisestä kilpailusta. Samalla meillä on koossa hyvä porukka SM-joukkuekisaan Heinolaan.

Karkkilan jälkeen SM-sarjaa ajetaan Tampereella, Torniossa, Alavudella ja Imatralla.

Niemisen kisakausi alkaa olla paketissa syyskuun lopussa.

Husqvarnalla vuodesta 2015, isä vetää yksityistiimiä

Husqvarnalla vuodesta 2015 ajanut Nieminen aloittaa syksyllä kolmannen ja viimeisen putkiasentajan opiskeluvuotensa Ksaossa.

Koulunkäynti ja moottoriurheilu ovat sopineet koko ajan hyvin yhteen.

– Olen hakenut kesäisin oman alan töihin, mutta kaksi aiempaa kesää olin kaupungilla kuukauden jakson töissä.

Niemisen taustalla on toista vuotta yksityistiimi Nieminen MX Racing, joka pitää majaansa Harri-isän ja Hanna-äidin johdolla Kuusankosken Niskalassa.

Taustatiimin muut tärkeimmät lenkit ovat kouvolalaiset Tomi Kokko, Markus Liekari ja Markku Loikala sekä uusi nastolalainen mekaanikko Harri Hjelt.

Kimmo Karjalainen

Mauno Niemisen kausibudjetti on vähintään 50 000 euroa. Pääsponsoreita Nieminen MX Racingin vauhdissa on mukana viitisentoista. Motocrosspyörän ohjevähittäishinta hinautuu kymppitonniin.
Mauno Niemisen kausibudjetti on vähintään 50 000 euroa. Pääsponsoreita Nieminen MX Racingin vauhdissa on mukana viitisentoista. Motocrosspyörän ohjevähittäishinta hinautuu kymppitonniin.

Moottoriurheilu ei tunnetusti ole halpa harrastus.

Managerin hommia hoitavan Loikalan mukaan kausibudjetti on vähintään 50 000 euroa.

Pääsponsoreita Nieminen MX Racingin vauhdissa on mukana viitisentoista.

Motocrosspyörän ohjevähittäishinta hinautuu kymppitonniin.

3-vuotiaana ensimmäisen moottoripyöränsä saanut Nieminen asettui kilpailumielessä lähtöpuomin taakse ensimmäisen kerran vuonna 2011.

– Kilpailijana olen kehittynyt joka osa-alueella, ja nyt kisaaminen on tietysti totisempaa kuin ennen. Voitontahtoinen olen ollut aina. Muistan sen, että yhdeksän vuotta sitten oli aina kovat huudot ja itkut häviöiden tai kaatumisten takia.

Kimmo Karjalainen

Niemisen fysiikkavalmentajana toimii Markus Liekari. Talvella ylimenokaudella ohjelmassa on maastohiihtoa, juoksua, kuntosalia ja kuntopiiriä, kun tärkeintä on tehdä perus- ja lihaskuntoharjoittelua.
Niemisen fysiikkavalmentajana toimii Markus Liekari. Talvella ylimenokaudella ohjelmassa on maastohiihtoa, juoksua, kuntosalia ja kuntopiiriä, kun tärkeintä on tehdä perus- ja lihaskuntoharjoittelua.

Koronatilanne pidensi Niemisen harjoituskautta merkittävästi.

Normaalioloissa heinäkuun puoliväli tarkoittaa kilpailukauden puoliväliä.

Nyt ajettuna on vasta yksi liigakisa Sipoossa.

– Normaalisti kesäaikana tulee treenitunteja pyörällä hieman yli sata. Tänä vuonna minulla on tässä vaiheessa alla jo 60 tuntia.

Luetuimmat

Kommentoidut