Toimitusjohtaja Sakari Välimaa: KooKoon budjetti kasvaa ensi kaudelle ja ”alkaa vitosella”

Peräti yhdeksän liigajoukkuetta pelaa seuraavan neljän vuoden sisällä uudessa tai ehostetussa kotihallissa. Halvimmalla päästään Vaasassa, jossa halliremontti nielee 17 miljoonaa euroa. KooKoon toimitusjohtajan Sakari Välimaan mukaan Kouvolassa pysyttäisiin hyvin mukana kilpajuoksussa alle kahden miljoonan investoinneilla.

Katja Juurikko

Kouvolan KooKoon budjetti tulee kasvamaan ensi kaudelle nykyisestä 4,6 miljoonasta eurosta ja toimitusjohtaja Sakari Välimaan mukaan se ”alkaa vitosella”. 
Kouvolan KooKoon budjetti tulee kasvamaan ensi kaudelle nykyisestä 4,6 miljoonasta eurosta ja toimitusjohtaja Sakari Välimaan mukaan se ”alkaa vitosella”. 

Jääkiekon liigakausi päättyi Kouvolassa vasta reilu viikko sitten, mutta KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa huolehtii jo huomisesta. Suurimmat huokaukset jäähallin Sumulaakson päädyn toimistohuoneessa aiheuttaa tällä hetkellä se miten Kouvolassa pysytään olosuhteiden osalta mukana Liigan kilpajuoksussa.

Liigan 15 joukkueesta yhdeksän saa uuden tai uudistetun kotihallin käyttöönsä seuraavan neljän vuoden sisällä. Ohuin remontti tehdään Vaasassa, joka sekin nielee 17 miljoonaa euroa.

— Me voimme kasvaa vain jos meille annetaan siihen mahdollisuus ja olosuhteet, aloittaa Välimaa.

Kouvolan jäähallin yleisökapasiteetti on tällä hetkellä riittävä KooKoon tarpeeseen. Hallin seinässä olevassa taulussa sen arvellaan olevan 6 500.

— Halliin mahtuu tosiasiassa noin 4 500 katsojaa. Toissa kaudella kotipelien yleisökeskiarvo oli 3 700 ja se on jo aika hyvä täyttöaste.

Alle kaksi miljoonaa riittäisi

Toimitusjohtajan mielestä Kouvolan hallissa selvittäisiin ainakin alkuun suhteessa varsin pienellä ehostuksella. Alle kahden miljoonan remontilla.

Välimaan visiossa aitioita pitäisi rakentaa pari lisää ja ravintolapaikkojen määrää nostaa. Lisäksi hallin varsin epäkäytännölliset wc-ratkaisut pitäisi saada pikimmiten paremmalle mallille.

— Ihmiset tulevat nykyään jäähalliin viihtymään. Osa Kouvolan hallin kuppipenkeistä on peräisin vuodelta 1982, joten niiden korvaaminen pehmustetuilla istuimilla olisi jo ajankohtaista.

Liikevaihto kasvoi

KooKoon liikevaihto oli tällä kaudella suurempi kuin ennakkoon arvioitu 4,6 miljoonaa.

— Olemme joissain asioissa edellä liigan keskisuuria seuroja, mutta kausikorttimyynnin määrissä ja euroissa olemme eniten jäljessä.

Päättyneelle kaudelle KooKoo myi 1 700 kausikorttia.

— Jos pääsisimme 2 000 myyntiin, niin siitä rahasta pystyisi irrottamaan vaikkapa 100 000 euroa pelaajabudjettiin, pyörittelee Välimaa.

Pelaajien myynnillä merkittävä hyöty

KooKoo paikkasi taloutta kauden lopussa myymällä kärkipelaajiaan.

— Emme ole siitä tietenkään ylpeitä, mutta niistä saatu hyöty oli merkittävä. Sitä ei tehty kymppitonnien takia. Tämän kauden summista en voi puhua, mutta esimerkiksi Mikko Lehtosen kauppaaminen Ruotsiin teki HV-71:stä meille viime kauden kolmanneksi suurimman sponsorin, avaa Välimaa korvauksien suuruusluokkaa.

Sponsoripuolella Välimaa on erityisen ylpeä yhteistyöyritysten määrästä, joista oli viime kaudella liki 650.

KooKoo kokeili kepillä jään kestävyyttä myös kaukalon ulkopuolella.

— Konsertit ja lounasruokailu eivät ole kultakaivoksia, mutta tukevat toimintaa. Pienistä puroista se raha kuitenkin tulee, muistuttaa toimitusjohtaja.

Ensi kauden yleisötavoite 3500

Vuonna 2006 KooKoon katsojakeskiarvo pyöri Mestiksessä jossain 700 paikkeilla. Mestiksen mestaruuskaudella 2013—14 keskiarvo oli jo 2 300. Ensimmäisellä liigakaudella 2015—16 päästiin 3 700 yleisöihin. 

Päättyneellä kaudella kotiotteluiden keskiarvo oli 3 236 katsojaa. Pudotusta edelliseen kauteen tuli 185 katsojan verran.

— Jos yritysmaailma ja kouvolalaiset kasvattivat KooKoon isoksi jo Mestiksessä, niin miksemme voisi tehdä samaa myös Liigassa? Tältä pohjalta ajateltuna 4 000 yleisöt eivät ole utopiaa. Ensi kauden tavoite on kuitenkin maltilliset 3 500 katsojaa, paljastaa Välimaa.

Neljän tuhannen yleisöillä KooKoon kasvattaisi budjettinsa jo yli kuuteen miljoonaan. Välimaan mukaan pelaajabudjettikin kohoaisi tuolloin yli kahden miljoonan nykyisestä 1,6 miljoonasta.

— Sillä tapeltaisiin sijoista 4—8 todennäköisemmin kuin sijoista 10—15.

Palkkakulut kolme miljoonaa

KooKoon budjetti tulee kasvamaan ensi kaudelle ja Välimaan mukaan ”alkaa vitosella”. Osittain tämän tekee mahdolliseksi Liigan ja Telian välinen uudenkarhea mediasopimus, josta hyötyvät merkittävästi myös kaikki liigaseurat.

Toisaalta KooKoon taloutta syö vielä kahden vuoden ajan liigaosake, jota lyhennetään vielä 300 000 euroa vuodessa.

KooKoon henkilöstökulut ovat noin kolme miljoonaa euroa vuodessa.

— 30 henkeä työllistävällä metallipajalla ei mene 60 prosenttia liikevaihdosta palkkoihin. Se kuvastaa hyvin, miten mielenvikaista touhua tämä tavallaan on.
KooKoo kertoo tarkemmin ensi kauden suunnitelmista ja näkymistä kevään aikana.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Uusimmat uutiset