Pelko kulki aina kouvolalaisen ex-speedwaykuljettajan Teemu Lahden mukana, mutta vakavatkaan loukkaantumiset eivät estäneet uran jatkamista

Perheen ja työn etusijalle asettanut Teemu Lahti on pikkuveljensä Timon taustavoima.

Tapio Ahlroth

Teemu Lahden tärkein varikkoalue on kotona Kuusankosken Pokinpellolla. Siellä ruutulippua heiluttavat Kerttu (punainen paita) ja Emmi.
Teemu Lahden tärkein varikkoalue on kotona Kuusankosken Pokinpellolla. Siellä ruutulippua heiluttavat Kerttu (punainen paita) ja Emmi.

Syyskuussa kilpailu-uransa lopettanut kouvolalainen speedwaykuljettaja Teemu Lahti napsi joka vuosi vähintään yhden SM-mitalin kausina 2003–2020.

Palkintokaapissa muistona loistaa 33 mitalia, mutta koko aika kilparadoilla ei ollut yhtä loistoa. Kaksi aivotärähdystä ja muistinmenetystä, olkapääleikkaus ja pitkä kuntoutus, rannemurtuma, poikki mennyt solisluu ja sisäinen verenvuoto vatsan seudulla.

Moottoriurheilun vaarat ovat yleisessä tiedossa. Lahti, 32, sanoo avoimesti, että häntä on aina pelottanut ajaa kilpaa. Pelolla on kuitenkin sanana erilainen merkitys speedwaykuskille kuin maallikolle. Kisa kisalta itsensä ylittävät kuljettajat sekoittavat pelkoon tarvittavan kilpailujännityksen.

– Moottoripyörät ovat vaarallisia vehkeitä, joita pitää kunnioittaa. Pahimmassa tapauksessa joku pääsee radalla hengestään. Itse ajamista en ole pelännyt. Olen pelännyt, että menetän mahdollisuuden voittaa.

Lahden mukaan loukkaantumiset olivat aina vain hidasteita. Piti hyväksyä, että ne kuuluvat lajiin. Päällimmäisenä ajatuksena oli joka kerta mahdollisimman nopea paluu radoille. Uran loppuvuosina Lahdelle kirkastui, että hän ajaa ennen kaikkea itseään vastaan.

Jussi Lopperi

Teemu Lahden rooli pikkuveljensä Timon (oikealla) taustalla on suurimmaksi osaksi sponsorihankintaa ja viestintää. Isoveli on ylpeä toisen luomasta urasta.
Teemu Lahden rooli pikkuveljensä Timon (oikealla) taustalla on suurimmaksi osaksi sponsorihankintaa ja viestintää. Isoveli on ylpeä toisen luomasta urasta.

"Aika paska olo"

Vammoissa Teemu Lahti näki mittavalla urallaan molemmat puolet. Vuonna 2007 hän ajoi Ruotsissa Juha Mäkelän päälle. Suomalaisten peräänajossa Lahdelle ei käynyt kuinkaan, mutta Mäkelän solisluu pamahti poikki.

– Aika paska olo oli sen jälkeen. Päälleajaja ei aina välttämättä kärsi itse. Harvemmin kukaan tahallaan teloo toista, mutta on lajissa nähty todella idioottimaisia temppuja ja ylilyöntejä.

Lahti ihmettelee, miksi speedwaysta puuttuu monesta muusta lajista tuttu rangaistusjärjestelmä. Kolaroija hylätään erästä, mutta hän saa ajaa jo seuraavassa erässä.

– Lajin kehityksen kannalta jalkapallon keltainen ja punainen kortti -systeemi olisi hyvä ja hyödyllinen. Sikailu pitää ottaa pois.

Moises Garibay

Setä Sami Lahti oli vahvasti mukana speedwayssa sekä harrastuksen tukijana että itse kilpailijana jo 1994, jolloin Kymin kenttä muokattiin speedwayradaksi.
Setä Sami Lahti oli vahvasti mukana speedwayssa sekä harrastuksen tukijana että itse kilpailijana jo 1994, jolloin Kymin kenttä muokattiin speedwayradaksi.

Maailman suurin siirreltävä kuljetinjärjestelmä

Lahden mielestä hän lopetti uransa tavallaan kaksi kertaa. Vuonna 2010 hän aloitti pikkuveljensä, 8-kertaisen liigamestarin ja 6-kertaisen suomenmestarin Timo Lahden, 28, mekaanikkona. Veljekset kiersivät kilparatoja ympäri Eurooppaa.

Teemu Lahti voitti 21-vuotiaiden SM-kultaa 2008 ja teki seuraavana vuonna sopimuksen Ruotsiin. Olkapään kuntoutuksen jälkeen kaksi kisaa Ruotsissa meni heikosti, ja kaiken kukkuraksi peukalo murtui Norjassa. Ovi ammattilaisuuteen sulkeutui.

Vuonna 2011 hän aloitti työt louhintalaitteisiin erikoistuneessa Roxon-yhtiössä, jonka palveluksessa hän on edelleen. Maailman suurin siirreltävä kuljetinjärjestelmä on kulkenut Lahden työpöydän kautta. Lahden ammatti on hihnakuljettimien tuotepäällikkö.

– Halu ja palo. Niillä pärjää urheilussa ja elämässä yleensäkin. Motivaationi speedwayhin ei ole kadonnut, mutta aika ei riitä. Minulla on nyt enemmän aikaa touhuta termiittien kanssa kotona, Lahti sanoo ja viittaa kesällä 2017 syntyneeseen Kerttuun ja maaliskuussa 2019 syntyneeseen Emmiin.

Moises Garibay

Teemu Lahdelle kausi 2017 oli suurta juhlaa: liigamestaruus, pariajon mestaruus ja henkilökohtainen SM-pronssi. Kotiseura KMMK on voittanut kerhojoukkueiden liigamestaruuden 2019, 2014, 2012, 2007, 2006 ja 2003. Lahti on ollut ajamassa mestaruutta kaikkina muina vuosina paitsi ensimmäisenä, jolloin hän kilpaili vielä minispeedwayssa ja voitti Suomen cupin.Lisäksi Lahti on voittanut liigamestaruuden 2020, 2018 ja 2017 Porin Moottorikerhossa, 2015 Hyvinkään Moottorikerhossa, 2013 Seinäjoen Moottorikerhossa ja 2010 Salpausselän Moottorikerhossa.
Teemu Lahdelle kausi 2017 oli suurta juhlaa: liigamestaruus, pariajon mestaruus ja henkilökohtainen SM-pronssi. Kotiseura KMMK on voittanut kerhojoukkueiden liigamestaruuden 2019, 2014, 2012, 2007, 2006 ja 2003. Lahti on ollut ajamassa mestaruutta kaikkina muina vuosina paitsi ensimmäisenä, jolloin hän kilpaili vielä minispeedwayssa ja voitti Suomen cupin.Lisäksi Lahti on voittanut liigamestaruuden 2020, 2018 ja 2017 Porin Moottorikerhossa, 2015 Hyvinkään Moottorikerhossa, 2013 Seinäjoen Moottorikerhossa ja 2010 Salpausselän Moottorikerhossa.

Hullu laji

Speedway on Teemu Lahden mukaan aika hullu laji. Paristakin syystä.

Viiden minuutin kilvanajon jälkeen pyörää pitää laittaa huippukuntoon kuusi tuntia.

Olemme kasvaneet yhdessä. Vaimo on saanut kuunnella kiukuttelut, nähdä loukkaantumiset ja auttaa jumppaamisessa leikkausten jälkeen. — Teemu Lahti

Toinen omakohtaisesti koettu ja kantapään kautta opittu fakta on se, että Suomessa urheilija on itse itsensä manageri, huoltaja, autonkuljettaja, tiedottaja ja ties mitä. Teemu Lahti, joka ei yleensäkään paljon valita, ei marise tästäkään asiasta.

– Speedwayuran kokemukset ovat olleet mainio koulu työelämään. Epävarmuuden sietäminen ja nopeiden muutosten tekeminen on lajissa arkipäivää.

Puolassa speedway on yksi suosituimmista urheilulajeista. Myös Ruotsissa ja Tanskassa sen asema on arvostetumpi kuin Suomessa.

Moises Garibay

Kouvolan speedwayradan eli Kymin kentän kunnossapito on ollut Teemu Lahdelle kunnia-asia.
Kouvolan speedwayradan eli Kymin kentän kunnossapito on ollut Teemu Lahdelle kunnia-asia.

Kun soran ja saven sekoitepinnoitteiselle, ovaalin muotoiselle radalle lisätään rahapalkinnot ja ammattilaisuus, kisanälkä kasvaa. Teemu Lahden mukaan riittävä uni ja lepo ovat suuria kysymyksiä lajin kaikille tähdille, jotka kiertävät Euroopan kisarumbaa.

Raa'assa maailmassa väsyneet miehet vaihtavat maata viidesti viikossa ja ajavat kilpaa illasta toiseen. Täyteen buukatut kisakalenterit ovat suorastaan epäinhimillisiä, mutta hyvin tyypillisiä. On jopa ihme, ettei speedwayssa satu nykyistä enemmän suuria onnettomuuksia.

187-senttinen diplomi-insinööri Teemu Lahti muistuttaa, että ammattilaiskuski saa palkan joka kisasta. Kalentereita paisutellaan, jotta kuski voi levittää leivän päälle voita. Kilpailemisen tarve, itseluottamuksen kohottaminen ja ylläpitäminen sekä hyvän rytmin säilyttäminen ovat toki yksilöllisiä asioita. Yhdelle riittää kaudessa 35 kisaa, toinen hamuaa sataa.

Lahden veljesten matkapäiväkirjan yksi rajuimmista esimerkeistä on vuoden 2010 touko–kesäkuun vaihde. Puolessatoista viikossa kertyi 5 200 matkustuskilometriä ja 44 tuntia laivamatkoja reitillä Pori–Karlstad–Avesta–Plzen–Seinäjoki–Avesta.

– Timo on vähentänyt kilpailemista. Ohjelma oli sairas, mutta järkevöityi, kun Englanti jäi pois. Ensi kaudella hän ajaa Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa. Kisapäivät ovat todennäköisesti tiistai, keskiviikko ja sunnuntai.

Matias Hirsimäki

SM-liigassa ensimmäisen kerran vuonna 2004 ajanut Teemu Lahti huristeli kotiradallaan Kymin kentällä syyskuussa 111. ja samalla viimeisen liigaottelunsa. Lahden veljekset nähtiin radalla tunteikkaasti yhtä aikaa.
SM-liigassa ensimmäisen kerran vuonna 2004 ajanut Teemu Lahti huristeli kotiradallaan Kymin kentällä syyskuussa 111. ja samalla viimeisen liigaottelunsa. Lahden veljekset nähtiin radalla tunteikkaasti yhtä aikaa.

Pikkuveli jatkaa tarinaa

Teemu Lahden rooli pikkuveljensä taustalla on suurimmaksi osaksi sponsorihankintaa ja viestintää. Hän on ylpeä toisen luomasta urasta. Timo muutti jo 18-vuotiaana yksin Englantiin toteuttaakseen tavoitteensa ja yltääkseen nykyiseen ammattiinsa speedwaykuskina.

– Itse sain eniten omalta isältäni Juhalta ja moottorintekijältä, jo poisnukkuneelta Veijo Tuoriniemeltä. Minun kisani on ajettu, mutta tämä ei ole loppu. Timo kirjoittaa tarinaan jatkoa.

Juha Lahti ajoi Kuusankosken Moottorimieskerhon Ampiaisissa ykkösdivisioonaa. Myöhemmin isä toimi joukkueenjohtajana liigassa. Teemu Lahden ensimmäinen täysi liigakausi oli 2005. Edellisenä vuonna hänkin haki vauhtia divarista, jota ei enää edes ole. Speedwaykuljettajien määrä Suomessa on vähentynyt huomattavasti.

Tapio Ahlroth

17 SM-liigakautta ajanut Teemu Lahti napsi joka vuosi vähintään yhden SM-mitalin kausina 2003–2020.
17 SM-liigakautta ajanut Teemu Lahti napsi joka vuosi vähintään yhden SM-mitalin kausina 2003–2020.

Kummelin sanat totta

Television sketsisarja Kummeli kehitteli useita elämään jääneitä vakiofraaseja. Yksi niistä oli urheilija Timo Silakan (Timo Kahilainen) kommentti haastattelijalle: Mulla on kotiasiat kunnossa, ja urheilu on hienoa.

Teemu Lahti siteeraa Silakkaa puhuessaan vaimonsa Jennyn merkityksestä. Lahdet ovat pitäneet yhtä vuodesta 2003.

– Olemme kasvaneet yhdessä. Vaimo on saanut kuunnella kiukuttelut, nähdä loukkaantumiset ja auttaa jumppaamisessa leikkausten jälkeen.

Jenny Lahtea ei varikolla juurikaan nähty.

– Speedwaykisa vaatii sataprosenttisen keskittymisen. Minä tykkäsin olla omissa oloissani. Joka tapauksessa perheen tuki oli tärkeää koko uran ajan.